Satuan Pendidikan Aman Bencana (SPAB) Berbasis Partisipatory Rural Appraisal di Madrasah Aliyah Sunan Santri Lamongan
Abstract
The goal of this activity is to create a disaster-safe school environment at MA Sunan Santri Lamongan and to familiarize the school community with disaster preparedness. The methods used in this activity include training based on Participatory Rural Appraisal and an experimental method implementing a one-group pre-test post-test design to assess the impact of the implemented training. The results of this activity have shown an increase in students' understanding and skills in disaster preparedness. Furthermore, the program has demonstrated that each series of activities enhances the disaster mitigation skills of the school community. The SPAB program at MA Sunan Santri Lamongan enhances disaster awareness and preparedness among students and staff, creating a safer and more responsive school environment. This program also strengthens the disaster mitigation skills of the school community, ensuring a quick and effective response to potential future disasters.
Downloads
References
Anik Kurnia Ningsih, Binti Eka Nur Zulaikah, Nadya Desi Aulia, Baiti Ridillah Rizkika Tania, Nur Lailatul Fitriyah Abidin, & Kukuh Arisetyawan. (2024). Noisy Pop-up Book Ramah Lingkungan Berkonsep Bilingual Dilengkapi Permainan Interaktif Sebagai Upaya Pengoptimalan Satuan Pendidikan Aman Bencana Banjir pada SDN Pesawahan Sidoarjo. International Journal of Community Service Learning, 7(3), 300–307. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v7i3.67353
Ariani, F. (2021). Penerapan Satuan Pendidikan Aman Bencana. Indonesian Journal of Educational Development, 2, 108–117. https://doi.org/10.5281/zenodo.4781865
Azizah, M., Khoirudin Apriadi, R., Tri Januarti, R., Winugroho, T., Yulianto, S., Kurniawan, W., & Dewa Ketut Kerta Widana, I. (2021). Kajian Risiko Bencana Berdasarkan Jumlah Kejadian dan Dampak Bencana di Indonesia Periode Tahun 2010 – 2020. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 35–40. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.1.35-40
Genika, P. R., Luthfia, R. A., & Wahyuningsih, Y. (2023). Urgensi Pembelajaran Mitigasi Bencana terhadap Kesiapsiagaan Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 3239–3246.
Hadi, H., Agustina, S., & Subhani, A. (2019). Penguatan Kesiapsiagaan Stakeholder dalam Pengurangan Risiko Bencana Alam Gempabumi. Geodika: Jurnal Kajian Ilmu Dan Pendidikan Geografi, 3(1), 30. https://doi.org/10.29408/geodika.v3i1.1476
Haryono, Budiyono, Istyarini, Wardi, & Ardiantoro, A. (2019). Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar Di Kecamatan Gajah Mungkur Kota Semarang. Jurnal Panjar, 1(1), 17–22.
Johan, H., Mayub, A., & Wardana, R. W. (2021). Integrasi Pendidikan Mitigasi Dalam Konten Pembelajaran Sains Sebagai Upaya Membangun Kesadaran Mitigasi Dari Jenjang Sekolah. Dharma Raflesia : Jurnal Ilmiah Pengembangan Dan Penerapan IPTEKS, 19(1), 186–196. https://doi.org/10.33369/dr.v19i1.13790
Lawalata, F. F., Meilanny Cornelis, Velicia Ivena Hutubessy, Bireinda Tirza Violetta Tuapattinaya, & Ronald Darlly Hukubun. (2022). Mitigasi Bencana Tsunami Bagi Siswa SD Negeri 1 Latuhalat. ABDIKAN: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains Dan Teknologi, 1(2), 201–206. https://doi.org/10.55123/abdikan.v1i2.283
Lestari, M. A., Santoso, M. B., & Mulyana, N. (2021). Penerapan Teknik Participatory Rural Appraisal (Pra) Dalam Menangani Permasalahan Sampah. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(3), 513. https://doi.org/10.24198/jppm.v7i3.29752
Marasabessy, F., & Samad, S. (2021). Media Komunikasi Mitigasi Bencana Alam Dalam Situasi Tanggap Darurat Pandemi Covid-19. Jurnal Pengamas, 4(1), 66–76.
Noviani, R., Muryani, C., Sugiyanto, S., Ahmad, A., Sarwono, S., & Prihadi, S. (2023). Literasi Satuan Pendidikan Aman Bencana (SPAB) untuk Meningkatkan Kapasitas MGMP Geografi Kabupaten Boyolali. SEMAR (Jurnal Ilmu Pengetahuan, Teknologi, Daftar pustaka disusun dan ditulis berdasarkan sistem nomor sesuai dengan urutan pengutipan. Hanya pustaka yang disitasi pada usulan yang dicantumkan dalam Daftar Pustaka. Dan Seni Bagi Masyarakat), 12(2), 208. https://doi.org/10.20961/semar.v12i2.76890
Nuraeni, N., Mujiburrahman, M., & Hariawan, R. (2020). Manajemen Mitigasi Bencana pada Satuan Pendidikan Anak Usia Dini untuk Pengurangan Risiko bencana Gempa Bumi dan Tsunami. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 4(1), 68. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v4i1.200
Oktradiksa, A., Haq, A. L. A., & Imanuddin, H. (2023). Empowerment of MIM Surodadi 1, Magelang Regency to create disaster-resilient schools. Community Empowerment, 8(12), 2088–2093. https://doi.org/10.31603/ce.10395
Omondi, L. A. (2023). Learning together: Participatory rural appraisal for coproduction of climate change knowledge. Action Research, 21(2), 198–210. https://doi.org/10.1177/1476750320905901
Prasetio, H. E., Dhurofallathoif, M., Nujum, T., Jelita, S. I. P., Rofi’ah, M., & Nisa’, R. (2023). Pendampingan Pengolahan Kotoran Sapi Menjadi Pupuk Organik. Mafaza : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 75–88. https://doi.org/10.32665/mafaza.v3i1.1713
Ruman, R., Nanlohy, W. D., Chumairah, A. N. A., & Ode, D. M. (2023). Analisis Tingkat Kesiapsiagaan Masyarakat di Daerah Rawan Bencana Tsunami (Negeri Liang Kecamatan Salahutu Kabupaten Maluku Tengah). KNOWLEDGE: Jurnal Inovasi Hasil Penelitian Dan Pengembangan, 3(3), 186–194. https://doi.org/10.51878/knowledge.v3i3.2438
Sanwa, N. W., Hendrawan, A. P., & Asmaranto, R. (2022). Aplikasi Stability Chart untuk Idealisasi Desain Tanggul Kali Lamong di Kabupaten Gresik, Provinsi Jawa Timur. Jurnal Teknologi Dan Rekayasa Sumber Daya Air, 2(1), 1–548. https://doi.org/10.21776/ub.jtresda.2022.002.01.43
Tingkat, I. N. (2020). Optimalisasi pengembangan diri untuk mendongkrak prestasi (vokasional) sekolah. Indonesian Journal of Educational Development, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.5281/zenodo.3760422
Wiratama, R. A., Rizky Andriyanto, Rizki Anugrah Firdaus, Wily Adiyaksa, Rizkia Wulandari, Lia Novitasari, Romadona Desy Suciati, & Ardhana Januar Mahardhani. (2022). Penguatan Peran Masyarakat dalam Mewujudkan Desa Tangguh Bencana. Ta’Awun, 2(01), 30–37. https://doi.org/10.37850/taawun.v2i01.234
Yari, Y. (2021). Hubungan Tingkat Pengetahuan dan Sikap dengan Kesiapsiagaan Bencana Banjir pada Mahasiswa Kesehatan di DKI Jakarta. Jurnal Kesehatan Holistic, 5(2), 52–62. https://doi.org/10.33377/jkh.v5i2.100
Zahara, S. (2019). Peran sekolah dalam pendidikan migitasi bencana di sekolah menengah atas. Jurnal Pencerahan, 13(2), 144–155. http://jurnalpencerahan.org/index.php/jp/article/download/5/5