Pendampingan Pembuatan dan Publikasi Karya Ilmiah Penelitian Tindakan Kelas untuk Kenaikan Pangkat Guru
Abstract
Community Service Activities (PPM) aim to help teachers develop ideas in the form of written scientific papers which are then published in the form of textbooks or scientific articles. This Requirements activity can also be used as a supporting point in teacher promotion. The method of implementing activities begins with a) data collection, b) preparation of plans, c) implementation of activities, d) evaluation of activities, and e) publication. The method of implementing activities is by assisting in transmission. The results of PPM activities include: (1) participants get an introduction to PTK with various learning methods, (2) participants receive assistance in making PTK, and (3) participants receive assistance in drafting journal articles/proceedings using the journal template they are going to. This service activity received a positive response as shown by looking at the results of the questionnaire as much as 87% of the activity can motivate and increase knowledge before receiving assistance by 72% regarding PTK as well as preparing draft publications through textbooks and scientific articles.
Downloads
References
Adi Candra Kusuma, Ida Afriliana, & Eko Budihartono. (2018). Pengaruh Kurikulum, Motivasi Dan Kemampuan Penulisan Karya Ilmiah Terhadap Penyelesaian Tugas Akhir (TA) Mahasiswa Prodi DIII Teknik Komputer Politeknik Harapan Bersama. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 12(2), 183–196. https://doi.org/10.24905/cakrawala.v12i2.150
Adi Candra Kusuma, dkk. (2022). Peningkatan Keterampilan Menulis Karya Ilmiah Pada Mahasiswa Tingkat Akhir. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 3(2), 540–547.
Andi Lopa Ginting. (2021). Penulisan Karya Ilmiah & Ptk Bagi Guru Kb/Tk Untuk Peningkatan Kompetensi Guru. Jurnal Sinergi: Pengabdian Ummat, 4(1), 11–16.
Asmara, Y. (2016). Karya Ilmiah Dan Profesionalisme Guru. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1(1), 493–503.
Asrori Mustofa. (2023). Upaya Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Penulisan Karya Ilmiah Melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas Di Wilayah Binaan Kecamatan Kalidawir Kabupaten Tulungagung. GURUKU: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 1(4), 81–93.
Jundu, R., Suryani Kurnila, V., Jeramat, E., Gunur, B., Hendrice Ramda, A., Murni, V., Efrem Men, F., Ardian Ali, F., & Fedi, S. (2021). Upaya Meningkatkan Keterampilan Guru Dalam Menulis Karya Ilmiah Berbasis Penelitian Tindakan Kelas Di Kabupaten Manggarai Timur.
Krismanto, W. (2016). Publikasi Ilmiah Sebagai Wujud Profesionalisme Guru 1.
M. Bachtiar, A. N. (2021). Pelatihan Karya Tulis Ilmiah Bagi Guru untuk Meningkatkan Profesionalitas Akademik Guru. Inovasi : Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat, 1(1), 48–53.
Nani Mediatati, D. H. P. J. (2023). Peningkatan Kemampuan Guru Menyusun Karya Ilmiah Berbasis Penelitian Tindakan Kelas. International Journal of Community Service Learning, 7(2), 155–159.
Nisa’, Rofiatun. (2022). Pelatihan Membuat Sitasi Karya Ilmiah Mahasiswa Menggunakan Aplikasi Mendeley. Taawun, 2(02), 170-179. https://doi.org/10.37850/taawun.v2i02.324
Nova Nevila Rodhi. (2024). Pendampingan Penelitian Tindakan Kelas Dan Penulisan Hasil Penelitian Untuk Publikasi Ilmiah Di Mts Islamiyah Balen. Jurnal Bakti Kita, 5(1), 13–23.
Pramudiyanti, P., Meriza, N., Maulina, D., & Rakhmawati, I. (2021). Pendampingan Penelitian Tindakan Kelas Tahap Identifikasi Permasalahan Pembelajaran Biologi Di SMAN Bandar Lampung. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (JPKM) Tabikpun, 2(3), 233–242. https://doi.org/10.23960/jpkmt.v2i3.54
Rahayu, P., Laili, L., Zain, A. S., Rifqi, R., Kumaralalita, P., Psikologi, F., & Sosial Budaya, I. (2023). Peningkatan Keterampilan Menulis Ilmiah bagi Guru-Guru Bahasa Inggris di MGMP Kabupaten Bantul DIY. In Jurnal Abdimas Madani dan Lestari (JAMALI) 05, (01). https://journal.uii.ac.id/JAMALI
Rifky, S., Putra, J. M., Ahmad, A. T., Widayanthi, D. G. C., Abdullah, G., Sunardi, S., & Syathroh, I. L. (2024). Pendidikan Yang Menginspirasi: Mengasah Potensi Individu. Yayasan Literasi Sains Indonesia.
Saiful Ghozi, dkk (2021). Upaya Pendampingan Menulis dan Publikasi Karya Ilmiah Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru SMK di Penajam Paser Utara. Community : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 81–88.
Sri Lestari Handayani, D. R. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Karya Ilmiah Guru Melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas bagi Guru SD. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10(1), 8–13.
Sudrajat, D., & Kartanegara, U. K. (2022). Meningkatkan Profesionalisme Guru Smp Negeri 5 Tenggarong Melalui Bimbingan Teknis Penulisan Artikel Ilmiah. In JPM: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat. 1, (1). 134-145
Tyas Asri Hardini, A., Keguruan dan Ilmu Pendidikan, F., & Kristen Satya Wacana, U. (2019). Pendampingan Pembuatan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Kelompok Kerja Guru Sekolah Dasar Joko Tingkir Kota Salatiga. In Jurnal Widya Laksana. 8, (2).
Wiratama, N. S., Yatmin, Afandi, Z., Budiono, H., Widiatmoko, S., Budianto, A., Sasmita, G. G., Listanti, Y., & Sumarwoto, M. I. Z. I. (2023). Pendampingan Pembuatan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Untuk Mgmp Sejarah SMA Kabupaten Kediri. Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti, 4(1), 51–61. https://doi.org/10.38048/jailcb.v4i1.1447
Zulfiani, Yuni. (2023.). A Study on The Implementationof University-School Collaborative Classroom Action Research (CAR).