Sosialisasi Digital Marketing Melalui Konten Sosial Media Sebagai Upaya Menumbuhkan Minat Wirausaha Siswa MA Assa’adah Bungah

  • Fatihatus Sahliyah Universitas Qomaruddin Gresik
  • Nur Fadhillah Universitas Qomaruddin Gresik
  • Achmad Fahim Universitas Qomaruddin Gresik
Keywords: Digital marketing, socialization, student, entrepreneur

Abstract

The purpose of this program is to increase student’s understanding of digital marketing, and using social media content in digital marketing strategy. This event was held in the form of socialization and training on creating Instagram content as a marketing tool. The socialization was carried out in the form of an interactive seminar, presentation and followed by a question and answer session regarding the material that had been presented. And then continued with training on creating Instagram content using the Canva application.  As an evaluation, the team provides a post-test in the form of direct practice in creating content using their smartphone as well as conveying obstacles and finding a solution. The result of this event showed that 95% of participants understood the digital marketing material presented, indicated by the changes in knowledge and skills after participating in this event. With this event, hope that the students can utilize and maximize their potential to start entrepreneurship and foster the spirit of young entrepreneurs through digital as a marketing tool.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apriyani, N. R., ZA, S. Z., Ramadhani, S. E. N., Vauza, V. T. S., Nabila, S., & Andre, A. (2022). Motivasi Belajar untuk Menumbuhkan Minat Berwirausaha dengan Memanfaatkan Digital Marketing sebagai Peluang Bisnis pada Siswa SMK Negeri 4 Samarinda. Jurnal Pustaka Mitra (Pusat Akses Kajian Mengabdi Terhadap Masyarakat), 2(3), 160–164. https://doi.org/10.55382/jurnalpustakamitra.v2i3.206

Aryani, I. D., & Murtiariyati, D. (2022). Instagram Sebagai Media Promosi Dalam Meningkatkan Jumlah Penjualan Pada a.D.a Souvenir Project. Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis Indonesia, 2(2), 466–477. https://doi.org/10.32477/jrabi.v2i2.479

Daru, R. S., Universitas, D., Gama, W., & Samarinda, M. (2022). Sosialisasi digitalisasi marketing di smkn 6 samarinda. 2(2), 173–176.

Febriani, R. (2021). Penyuluhan Peran Digital Marketing Dalam Meningkatkan Penjualan Produk Umkm Keripik Ciping Desa Sukawana Curug Kota Serang. ABDIKARYA: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(2), 194–202. https://doi.org/10.47080/abdikarya.v3i2.1551

Karim, A., Nasution, M. B. K., & Suryadi, S. (2022). Pelatihan Digital Marketing dalam Meningkatkan Kompetensi Siswa SMK Negeri 1 Rantauprapat. Journal of Social Responsibility Projects by Higher Education Forum, 3(2), 115–119. https://doi.org/10.47065/jrespro.v3i2.2759

Mardiansyah, A., Aryanto, D., Muslim, E. Y., & ... (2022). Penerapan Digital Marketing Melalui Media Sosial Di Smk Teuku Umar. Abdi Jurnal …, 1(2), 259–263. https://jurnal.portalpublikasi.id/index.php/AJP/article/view/69

Najamuddin. (2022). Media Sosial Sebagai Digital Marketing Di Masa Pandemi Covid 19 Pada Wisata Malino Kabupaten Gowa. Jurnal Sosialisasi, 9, 155–161.

Noviani Sari Angkie, & Sherly Rosalina Tanoto. (2019). Pengaruh Social Media Marketingterhadap Brand Equitypada Brand Fashionzara, H&M, Pull&Bear, Dan Stradivarius Di Surabaya. Agora, 7(2016), 1–6.

Nurhayaty, E., Pramularso, E. Y., Marginingsih, R., & Susilowati, I. H. (2022). Pelatihan Membuat Media Promosi Sederhana dengan Aplikasi Canva di Yayasan Desa Hijau. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 69–77. https://doi.org/10.31294/jabdimas.v5i1.10522

Paramita, M. K. P., Susanti, L. E., & Pambudi, B. (2023). Peranan Media Sosial Sebagai Media Pemasaran. Jurnal Ilmiah Pariwisata Dan Bisnis, 2(4), 962–977. https://doi.org/10.22334/paris.v2i4.392

Puspasari, D., & Hadithya, R. (2023). NPemanfaatan Sosial Media Marketing Melalui Konten pada Instragram dalam Upaya Meningkatkan Brand Image Sebuah Produk. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Keuangan, 4(2), 239–252.

Sanjaya, L. (2020). Analisis Pengaruh Content Marketing Pada Customer Value Dan Customer Engagement Serta Dampaknya Terhadap Repeat Purchase pada Pegipegi di Surabaya. Jurnal Strategi Pemasaran, 7(1), 1–12.

Saputra, A. (2023). Pelatihan Digital Marketing Bagi Siswa Sekolah Menengah Atas Aisyiyah 1 Palembang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 261–268.

Tuharea, J., Yamarua, K., Bamatraf, Z. I., Eddy, S. M., Sehol, S. N. A., & Rumata, A. (2023). Sosialisasi Strategi Pemasaran Digital Pada Siswa Sma Negeri 31 Maluku Tengah. Pattimura Mengabdi : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 168–173. https://doi.org/10.30598/pattimura-mengabdi.1.3.168-173

Published
2024-02-05
How to Cite
Sahliyah, F., Fadhillah, N., & Fahim, A. (2024). Sosialisasi Digital Marketing Melalui Konten Sosial Media Sebagai Upaya Menumbuhkan Minat Wirausaha Siswa MA Assa’adah Bungah . TAAWUN, 4(01), 147-155. https://doi.org/10.37850/taawun.v4i01.627