Bimbingan Belajar SBMPTN Pada Siswa Kelas XII SMA Negeri Sukodadi

  • Rendy Priyasmika Prodi Pendidikan Kimia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Billfath
  • Aris Alfan Prodi Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Billfath
  • Rosyidah Syafaatur Rohmah Prodi Pendidikan Kimia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Billfath
Keywords: Tutoring, learning

Abstract

Basically, tutoring is directed to help students develop understanding and learning skills and solve learning problems. The presence of tutoring can also be an alternative solution for schools to assist students in preparation for the Joint Selection to Enter State Universities (SBMPTN). The purpose of this service is to carry out a series of work programs in the field of let's study the blank paper community, provide learning opportunities for students who want to enter college through the SBMPTN or similar entrance exams and increase the motivation and competence of students participating in guidance to meet the competencies tested at the SBMPTN. The method used is a direct approach, namely by lecture and practice. The results in this service are in the form of increasing the self-confidence and motivation of guidance students to compete in the SBMPTN and increasing student competence. This can be seen from the increased enthusiasm of students to continue studying and the results of student try outs are quite high.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amelia, J. (2021). Pentingnya Penerapan Bimbingan Belajar pada Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid 2019 di Desa Bronjong Kecamatan Bluluk. Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2): 76-81.

Andayani, N.P.S.N., Sulastri, M. Sedanayasa, G. (2014). Penerapan Layanan Bimbingan Belajar untuk Meningkatkan Prestasi Belajar bagi Siswa yang Mengalami Kesulitan Belajar Siswa Kelas X-4 SMA Negeri 1 Sukasada. e-Journal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling, 2(1): 1-10.

Charnelia, M.Y., Dermawan, D.A. (2021). Studi Literatur Pengaruh Bimbingan Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa SMA di Sekolah. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 5(01): 497-502.

Eriany, P., Lucia, H., Haryo, G. (2014). Studi Deskriptif Mengenai Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Mengikuti Kegiatan Bimbingan Belajar pada Siswa SMP di Semarang. Psikodimensia, 13(01): 115-130.

Fayakunikmah, G.M. (2019). Kontribusi Keikutsertaan Bimbingan Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Nilai Akademik Siswa Kelas XII Jurusan Pemasaran di LBB Epsilon Gresik. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 7(3): 504-509.

Febriani & Yusri, R. (2013). Hubungan Perhatian Orang Tua dengan Motivasi Belajar Siswa dalam Mengerjakan Tugas-Tugas Sekolah. Jurnal Ilmiah Konseling. 2(1).

Fiah, R.E., Purbaya, A,.P. (2016). Penerapan Bimbingan Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di SMP Negeri 12 Kota Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2015/2016. KONSELI: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3(2): 171-184.

Handoko & Riyanto. (2016). Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Yogyakarta: Kanisius.

Hertati1, Asmawati2, Ali3, Syahfitri. (2021) Pelatihan Triple Helix Inovasi Batik Khas Banyuasin Serta Peran Manajemen Strategis Dalam Mengelolah Produk Lokal Masyarakat Desa Era Pademi Covid-19. JURNAL ABDIMAS SOSEK Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat Sosial Ekonomi).1 (3) 15-24

Hertati1.L, Asmawati, Hendarmin.R, Syafitri.L.2021. Pelatihan Limbah Nanas Pewarna Alami Kain Jumputan Masyarakat Prabumulih Era Covid-19. Abdimasy: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(1), 77-91. https://doi.org/10.46963/ams.v2i2.408

Hertati.L.(2021). The Effect of Total Quality Management, Application of Competitive Strategies on the Quality of Management Accounting Systems. Indo-Asian Journal of Finance and Accounting 2, (1) pp. 151-171

Iswiyanti, A.S. (2020). Pelaksanaan Kegiatan Bimbingan Belajar di Sekolah MA PKU Pulau Tidung DKI Jakarta. UG Jurnal, 14(2): 54-61.

Maufiroh, D.L., Yuline, Busri, E. (2015). Pengaruh Bimbingan Belajar terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas X IPA di SMAN 10 Pontianak. JPPK: Journal of Equatorial Education and Learning. 4(7): 1-14.

Prasetya, I., Ulima, E.T., Jayanti, I. D., Pangestu, S.G., Anggraeni, R., Arfiah, S. (2019). Kegiatan Bimbingan Belajar dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di Kelurahan Bolong Karanganyar. Buletin KKNDik, 1(1): 30-34.

Syafitri.L, Asmawati, Hendarmin R, Hartati.L.(2021). Metode Belajar Online Terhadap Tingkat Kecerdasan Anak Sd Era Pademi Covid-19. Portal Riset Dan Inovasi Pengabdian Masyarakat (Prima) 1 (1) 57-68. Https://Ojs.Transpublika.Com/ Index. Php/Prima/.

Wahab. (2016). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Press.

Wardani & Yuniasih, E. (2020). Bantuan Bimbingan Belajar pada Peserta Didik Sekolah Dasar di Desa Kota Raman Kecamatan Raman Utara. LOSARI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2): 50-55.

Yuliana, D. (2019). Peningkatan Kualitas Pendidikan Melalui Kegiatan Bimbingan Belajar Gratis di Desa Gebangan. MATAPPA: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2): 10-19.

Zulfitria & Arif, Z. (2019). Peran Bimbingan Belajar Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa di Bimbel Hiama– Bogor. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ (pp 1-7). Jakarta: Universitas Muhammadiyah Jakarta.

Published
2022-07-20
How to Cite
Priyasmika, R., Alfan, A., & Rohmah, R. S. (2022). Bimbingan Belajar SBMPTN Pada Siswa Kelas XII SMA Negeri Sukodadi. TAAWUN, 2(02), 142-150. https://doi.org/10.37850/taawun.v2i02.302