Upaya Peningkatan Partisipasi Pendidikan Tinggi di Desa Nogosari Kecamatan Pandaan pada Masa Pandemi Covid-19

  • Haikal Fahmi Harianto Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan
  • Ilmiyatur Rosidah Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan
  • Halimatuz Zahro STIT PGRI Pasuruan
  • Nurul Fauziah Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan
  • Suci Romadhotul Arifah Universitas PGRI Wiranegara Pasuruan
Keywords: Mentoring, learning; education; Public

Abstract

The purpose of this article is to provide knowledge and understanding to the public about the importance of education in the current situation. This activity was carried out by PGRI Wiranegara University Pasuruan in Nogosari village, Pandaan District, Pasuruan Regency during this pandemic. The program activities carried out include (1) learning assistance, (2) higher education socialization, (3) making immune-boosting herbal drinks, (4) building study houses in every hamlet in Nogosari. The method used by this program is (1) providing direct learning assistance to students who usually use the hamlet hall to study, (2) inviting students directly to study together, (3) inviting the community to be more active in supporting the education of their children. to go to school to college, (4) provide an understanding of immune-boosting herbal drinks that are useful during a pandemic. The four programs have been implemented well and have provided positive benefits and impacts for the Nogosari village community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, D. (2011). Peningkatan Kualitas Pembelajaran IPS Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Sekaran 01 Semarang. Jurnal Kependidikan Dasar, 1(2), 194–205.
Asro, M., & Sidik, D. M. (2020). Kegiatan Kuliah Kerja Nyata bagi Peserta Anak Didik pada Sosialisasi Pengaruh Gadget. Al-Khidmat, 3(1), 39-43.
Indonesia Baru: 70 Tahun Prof. Dr. H.A.R. Tilaar, M.Sc.Ed.Jakarta: Grasindo.
Kartono, K. (1985). Peranan Keluarga Memandu Anak. Jakarta: Rajawali.
Rosidah, I. (2016). Kecerdasan Mahasiswa Sebagai Media Interaksi Belajar Mengajar. JURNAL EDUCAZIONE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran dan Bimbingan dan konseling, 4(2).
Rosidah, I. (2020). Beradaptasi dengan Perubahan: Pembelajaran Bahasa dan Sastra di Masa Pandemi
Sardiman, A. M. (2005). Sardiman. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sudarminta, J. 2000. Tantangan dan Permasalahan Pendidikan di Indonesia Memasuki Milenium Ketiga” dalam Atmadi A dan Y. Setyaningsih. 2000. Transformasi Pendidikan MemasukiMilenium Ketiga. Yogyakarta: Kanisius.
Unlam. Banjarmasin: FKIP UnlamSuriansyahAhmad, (2001). HubunganSekolah Dengan Masyarakat. Diktat Bahan Kuliah pada Program Studi Administrai Pendidikan, FKIP
Syarif, Ichwanuddin dan Dodo Murttadlo. 2002. Pendidikan untuk Masyarakat
Teheran, F. (2019). Peran Orang Tua Dalam Pendampingan Anak Ketika Menonton Televisi (Studi Di TK Nurul Ilmi Kecamatan Tawang Kota Tasikmalaya) (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).
Torsten Husen. (1988). Masyarakat Belajar. Jakarta: Pusat Antar Universitas Terbuka bekerjasama dengan CV. Rajawali Pers.
Triguno, (1977). Budaya Kerja. Jakarta: PT. Golden Terayon Press.
Zamroni. 2000. Paradigma Pendidikan MasaDepan. Yogyakarta: Bigraf Publishing.
Published
2021-08-13
How to Cite
Haikal Fahmi Harianto, Ilmiyatur Rosidah, Halimatuz Zahro, Nurul Fauziah, & Suci Romadhotul Arifah. (2021). Upaya Peningkatan Partisipasi Pendidikan Tinggi di Desa Nogosari Kecamatan Pandaan pada Masa Pandemi Covid-19. TAAWUN, 1(02), 104-112. https://doi.org/10.37850/taawun.v1i02.190