Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard berbasis Etnopedagogi pada Pendidikan Pancasila di Madrasah Ibtidaiyah
Abstract
Pendidikan Pancasila has an important role in shaping students' national character and identity. In this context, the use of card media is able to visualize abstract concepts that are integrated with local wisdom in learning at Madrasah Ibtidaiyah and make learning more interesting and meaningful. This research aims to describe the results of flashcard media development and at the same time analyze the results of expert validation. This research method is development research with the development model used is the ADDIE model which has 5 stages, namely Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate. The subjects in this study were class IV MI Darul Ulum Tapen. Data was collected through questionnaires from validators, media design experts and material experts as well as students. Data were analyzed using qualitative descriptive analysis. This development research produced a product in the form of flashcard based on ethnopedagogy as a learning medium. The results of material expert validatrs reached 82%, media design experts 90% and student responses 97.%. This shows that the flashcard media received a very suitable assessment for use in Pancasila learning on diversity material in class IV MI Darul Ulum Tapen Jombang.
Downloads
References
Akbar, M. R., Mulyadi, M., & Shandi, S. A. (2021). Kajian Literatur Media Pembelajaran Grafis dalam Pembelajaran Bahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa, 11(2), 46–56.
Berlian VA, N., & Mursalim, M. (2015). Pendidikan Multikultural Berbasis Kearifan Lokal.
Febrianti, F. (2019). Efektivitas penggunaan media grafis dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 667–677.
Iswanti, S. (2021). PERBEDAAN EFEKTIFITAS PENYULUHAN TENTANG MENYIKAT GIGI MENGGUNAKAN FLASHCARD DAN FLIPCHART TERHADAP PENGETAHUAN PADA ANAK UMUR 6 SAMPAI 12 TAHUN. Poltekkes Kemenkes Yogyakarta.
Kusuma, L. A. S., Tahir, M., & Sobri, M. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Engklek Monopoli Berbasis Etnopedagogi Sasak Dalam Pembelajaran IPAS Kelas IV Di Sekolah Dasar Negeri 5 Banyumulek. Jurnal Pendidikan, Sains, Geologi, Dan Geofisika (GeoScienceEd Journal), 5(3), 534–542.
Marinda, L. (2020). Teori perkembangan kognitif Jean Piaget dan problematikanya pada anak usia sekolah dasar. An-Nisa Jurnal Kajian Perempuan Dan Keislaman, 13(1), 116–152.
Maydiantoro, A. (2021). Model-model penelitian pengembangan (research and development). Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia (JPPPI).
Muslim, H. N. A. H. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MONOPOLI BERBASIS ETNOPEDAGOGI TEMA 8 SUBTEMA 1 DI KELAS V SD NEGERI 2 PLIKEN. Jurnal Pendidikan, Vol 14, No 1 (2023), 15–33. https://jp.ejournal.unri.ac.id/index.php/JP/article/view/8076/4281
Ngilmiah, H., Muslim, A. H., & Irawan, D. (2022). MONOPOLI: INOVASI MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ETNOPEDAGOGI. Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung IV, 4(1).
Noe, W., Hasmawati, H., & Rumkel, N. (2021). Pendidikan kewarganegaraan sebagai wahana pendidikan karakter menurut pemikiran Udin S. Winataputra. Untirta Civic Education Journal, 6(1).
Rahim, B. (2023). Media pendidikan. PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.
Rahman, N. H., Mayasari, A., Arifudin, O., & Ningsih, I. W. (2021). Pengaruh media flashcard dalam meningkatkan daya ingat siswa pada materi mufrodat Bahasa arab. Jurnal Tahsinia, 2(2), 99–106.
Rofi’ah, S. (2017). Persepsi Pendidik PAI tentang Pembelajaran Multikultural di Madrasah Ibtidaiyah Berbasis Pesantren. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 28–40.
Rofi’ah, S., & Mahsun, A. (2023). Perancangan Kartu Kuartet Sebagai Media Pembelajaran Moderasi Beragama Pada Siswa Madarsah Ibtidaiyah. Prosiding Seminar Nasional Sains, Teknologi, Ekonomi, Pendidikan Dan Keagamaan (SAINSTEKNOPAK), 7, 17–23.
Ruth, B., Novia, R., & Surhayati, H. (2023). Perspektif semboyan pendidikan ing ngarsa sung tuladha, ing madya mangun karsa, tut wuri handayani dalam kurikulum merdeka. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 3673-3678., 6(4).
Setyowati, E., Purnaningsih, E., Saputri, W. A., Erawati, D. S., Rachmadanti, A., Indrawati, M., Husyaiin, W. L., Hikmawati, C. R., Hamzah, A., & Rosniwaty, S. P. (2024). Best Practice Etnopedagogi di Sekolah Dasar. Indonesia Emas Group.
Shufa, N. K. F. (2018). Pembelajaran berbasis kearifan lokal di sekolah dasar: Sebuah kerangka konseptual. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1).
Sugara, H., & Mutmainnah, F. (2020). Peran guru ppkn dalam membangun karakter bangsa sebagai respon dan tantangan abad ke-21. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 16(29), 16–30.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sumaryanto, S., Hendratno, H., & Indarti, T. (2024). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Etnopedagogi Melalui Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 1301–1312.
Surur, A. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Teori, Aplikasi dan Pulikasi. K-Media.
Susilana, R. dan R. C. (2009). Media Pembelajaran Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan dan Penilaian. CV Wacana Prima.
Ula, N. S. S., & Jamilah, M. (2023). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas V Dengan Menggunakan Model TGT. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 4(3), 194–204.
Winangun, I. M. A. (2020). Media Berbasis Budaya Lokal dalam Pembelajaran IPA SD. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 65–72.