Implementasi Reading Corner dalam Menumbuhkan Minat Membaca Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah
Abstract
This paper discusses the implementation of the reading corner in fostering interest in reading learners. This study was conducted at SDN Banjarmlati 2. In fourth-grade students, this study uses a type of qualitative descriptive research, then the data collection technique using observation and interviews, the subject of this study is the fourth-grade students. The data analysis technique uses triangulation. The results of this study showed that the reading corner doing and the implementation of the reading corner resulted in enthusiastic learners, and then the reading culture began to exist, with the reading corner learners becoming enterprising readers. It shows that it can establish interest in reading from learners. Then it can be concluded that the reading corner is very helpful to foster reading interest from learners. Furthermore, Reading Corner has supporting factors including support from homers, and teachers, and is also quite effective in filling student activities.
Downloads
References
Alifah, M. J. N., Setyawan, P. F., Khusna, P. M. A., & Luzsanti, D. (2023). Menumbuhkan Minat Baca Anak Usia Dini Melalui Media Pojok Baca di RA Sunan Giri Dan Kb Sunan Giri Desa Ngebruk. Empowerment: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 3(1). https://doi.org/10.51700/empowerment.v3i1.424
Ansyah, E. (2022). Kompetensi Guru Profesional. At-Ta’lim : Media Informasi Pendidikan Islam, 10(1), Article 1. https://doi.org/10.29300/attalim.v10i1.7614
Dafit, F., Mustika, D., & Melihayatri, N. (2020). Pengaruh Program Pojok Literasi Terhadap Minat Baca Mahasiswa. Jurnal Basicedu, 4(1), 117–130. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.307
Dalman, D. (2013). Keterampilan Membaca. Rajawali Press.
Dewayani, S. (2018). Seri manual GLS: Membaca untuk kesenangan (P. Wiedarti, Ed.). Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah. https://repositori.kemdikbud.go.id/8655/
Faiz, A. (2022). Pemanfaatan Pojok Baca dalam Menanamkan Minat Baca Siswa Kelas 3 Di SDN 1 Semplo. Jurnal Lensa Pendas, 7(1), 58–66.
Indriani, A. P., Hermadianti, A., Oktobriani, B. T., & Lestari, D. A. P. (2022). Pembentukan Pojok Baca Sebagai Upaya Pengaplikasian Kegiatan Gerakan Literasi Sekolah di SDN 6 Nagri Kaler. Jurnal Abmas, 22(1), Article 1. https://doi.org/10.17509/abmas.v22i1.47589
Jamaludin, U., Setiawan, S., Nisa, T., Qorina, M., & Alma Maulida. (2023). Peran Pojok Baca Terhadap Keefektifan Minat Baca Siswa. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 3392–3400. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1006
Kegiatan Penguatan Gerakan Literasi Nasional Tahun 2023—Dinas Pendidikan Kabupaten Ciamis. (2023). Retrieved October 28, 2023, from https://disdik.ciamiskab.go.id/kegiatan-penguatan-gerakan-literasi-nasional-tahun-2023/
Kemendik. (2023). Menumbuhkan Gerakan Literasi di Sekolah | Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa—Kemendikbudristek. Retrieved July 26, 2023, from http://badanbahasa.kemdikbud.go.id/artikel-detail/734/menumbuhkan-gerakan-literasi-di-sekolah
Lilik, T., & Krismanto, W. (2023). Permasalahan Budaya Membaca di Indonesia (Studi Pustaka Tentang Problematika & Solusinya) | Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Retrieved July 23, 2023, from https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/2656
Listyaningrum, E. M., Christina, A., Oktaviani, N., Anggraini, R. A., & Rahmaningtyas, L. (2023). Pembuatan Pojok Baca dan Dekorasi Ruang sebagai Upaya Meningkatkan Minat Baca Anak Usia Dini. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 4(3), Article 3. https://doi.org/10.55338/jpkmn.v4i3.1409
Moleong, L. J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Nisa’, R. (2023). Pengembangan Media Komik Digital Nussa Rara untuk Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Kelas III Madrasah Ibtidaiyah. At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), Article 1. https://doi.org/10.30736/atl.v7i1.1423
Pangesti, W. (2016). Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Diunduh dari: Http://repositori.perpustakaan.kemdikbud.go.id/41/1/Panduan-GerakanLiterasi-Sekolah-di-SMP.pdf.
Sinaga, I. F., Sinaga, C. V. R., & Thesalonika, E. (2022). Pengaruh Pojok Baca terhadap Peningkatan Minat Baca Siswa Kelas V SDN 091254 Batu Onom. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 6417–6427.
Sugiyono, S. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R&D. Cv. Alfabeta.
Susetiyo, A., & Fitri, N. A. N. (2022). Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. Journal Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.33367/piaud.v2i1.2041
Widyaningrum, L. (2016). Membudayakan Literasi Berbasis Manajemen Sekolah (Aplikasi, Tantangan dan Hambatan). Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan, 16(1), Article 1. https://doi.org/10.21580/dms.2016.161.895
Wijayanti, S. H., Utami, N., Pratikto, A., & Pramono, H. (2019). Menggerakkan Literasi Baca-Tulis di Rusunawa Muara Baru Pluit. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.24912/jbmi.v2i2.7234
Yani, S., Lubis, E., Hasibuan, M., Bengkulu, U. M., Literasi, P., Baca, M., … Interest, R. (2022). Pojok literasi di sekolah dasar negeri 47 desa bajak 1 untuk menumbuhkan minat baca siswa. Pengabdian Masyarakat Mandira Cendekia, 1(12), 45–52.
Yuni Maulani Rahmah, Ujang Jamaludin, & Reksa Adya Pribadi. (2023). Optimalisasi Geraka Literasi Sekolah dengan Pojok Baca Terhadap Minat Baca Peserta Didik Kelas Va SD Negeri Rawu. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 5291–5302. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1097