Penerapan Metode Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas IV Tentang Media Herbarium di Madrasah Ibtidaíyah

  • Yulina Fadilah STAI Muhammadiyah Probolinggo
  • Nizrina Sofiani Rizkillah STAI Muhammadiyah Probolinggo
  • Aji Pangestu Febrianto Hidayat STAI Muhammadiyah Probolinggo
Keywords: Herbarium Media, Student Understanding, Project Based Learning

Abstract

The aim of this research is to improve students' creative abilities by managing plants for class 6 students in Natural Sciences material using project-based learning methods. In this study, researchers used the Classroom Action Research method. The research subjects were 6th-grade students at MI. Darul Ulum Probolinggo Regency has 11 students. From the observation results, it is stated that herbarium media can increase teacher activity, and student activity, and increase student creativity. Based on the research results, it can be concluded that herbarium media can increase creative students. The results of the skills learned by students through herbarium media from the 1st and 2nd cycles were around 95%. This shows that more than half of the students have the courage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, Rifka. (2023). Pengembangan Media Herbarium Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas 4 SD Nu 12 Darun Najah Tamansari Wuluhan Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan.

Ani Widayati. (2008) . Pengaruh Model Pembelajaran Broject Based Learning Terhadap Hasil belajar. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia. 4 (1) 87 - 93

Aripin, Ipin, Aden Arif Gaffar, M. Barin Abdul Jabar, and Diana Yulianti. (2022). Digital Herbarium Sebagai Media Pembelajaran Biologi. Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Majalengka 41–47.

Dasar, Jurusan Pendidikan, and Universitas Pendidikan Ganesha. (2014). “Herbarium Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. 2(1).

Dewi, P. Y., Kusumawati, N., Pratiwi, E. N., Sukisastini, I. G., Arifin, M. M., Nisa, R., et al. (2021). Teori dan Aplikasi Pembelajaran IPA SD/MI. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Ewisahrani, E., Widia, W., Fathurrahmaniah, F., Arwan, A., Haris, A., & Islamiah, M. (2020). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam (JP-IPA), 1(02), 50–53. https://doi.org/10.56842/jp-ipa.v1i02.11

Fatria, N. N. (2022). Pengaruh Bimbingan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IV. IBTIDA', 3(1), 28-37.

Hafida, Siti Hadiyati Nur, Arga Prasetya Ariandi, Laela Ismiyatin, Diyah Ayu Wulandari, Novita Reygina, Tri Setyaningsih, Lia Setyawati, Salma Lutfiani Sochiba, and Moh Afif Khoirul Amin. (2020). Pengenalan Etnobotani Melalui Pembuatan Herbarium Kering Di Lingkungan Sekolah MI Muhammadiyah Plumbon, Wonogiri.” Buletin KKN Pendidikan 2(2):79–83. doi: 10.23917/bkkndik.v2i2.10776.

Imadudin, H., Rokhmaniyah, R., & Suryandari, K. C. (2022). Penerapan Model Scientific Reading Based-Project (SRBP) untuk Meningkatkan Komunikasi dan Pemahaman Konsep IPA tentang Gaya pada Kelas IV SDN Wironatan Tahun Ajaran 2019/2020. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(1). https://doi.org/10.20961/jkc.v10i1.58713

Muhammad Suwignyo Prayogo, Umi Salamatus Sakdiyah, and Ning Fashokha. (2023). Pembuatan Media Herbarium Kering Dalam Pembelajaran Dikotil Dan Monokotil Di Madrasah Ibtidaiyah. Edubase : Journal of Basic Education 4, (1). 243–51.

Nurmayasari, Khilma Vita, Yuni Pantiwati, Sri Wahyuni, Eko Rr Susetyarini, and Iin Hindun. (2022). Studi Kemampuan Kolaborasi Siswa Dalam Pembuatan Herbarium Materi Klasifikasi Makhluk Hidup. Jurnal Education and Development 10(2), 246–51.

Prodi, S., Desain Produk, Fakultas Industri Kreatif, and Universitas Telkom. (2018). Taman Wisata Alam Situ Patenggang Designing Herbarium Product As A Feature Of Gazebo In. 5(3):3944–51.

Ramadhani, S. P., MS, Z., & Fahrurrozi, F. (2021). Analisis Kebutuhan Desain Pengembangan Model IPA Berbasis Project Based Learning Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1819–1824. Retrieved from https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1047

Rohman, A., Ishafit, Husna, H., & Kunci, K. (2021). Pengaruh Penerapan Model Project Based Learning Terintegrasi Steam Terhadap Berpikir Kreatif Ditinjau Dari Pemahaman Konsep Fisika Siswa SMA pada Materi Dinamika Rotasi. Jpft, 9(1), 15–21. Retrieved from http://jurnal.fkip.untad.ac.id/index.php/jpft

Sadiyyah, I., & Samsudin, A. (2023). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep IPA Materi Perubahan Energi Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Sebelas April Elementary Education (SAEE), 2(1), 35–42.

Salsabila, Elis Syifa, Fatuhtik Amatda, Neha Umi, Fifi Febriani Kholifatussolekhah, Durrotul Rachmawati, and Imron Fauzi Izzati. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Herbarium IPA di MI/SD. J. Pendidikan dan Pembelajaran 11(11):2695–2703. doi: 10.26418/jppk.v11i11.59371.

Suryawati, A. T., dkk. (2021). Penguatan Materi Dikotil Dan Monokotil Melalui Pembuatan Herbarium Kering Di SD Negeri 3 Jambakan Klaten. Jurnal Pendidikan 3(2):197–98. doi: 10.23917/bkkndik.v3i2.15715.

Published
2023-11-25
How to Cite
Fadilah, Y., Rizkillah, N. S., & Hidayat, A. P. F. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas IV Tentang Media Herbarium di Madrasah Ibtidaíyah. IBTIDA’, 4(02), 226-238. https://doi.org/10.37850/ibtida’.v4i02.568