Studi Komparatif Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Visual dan Media Benda Konkret Terhadap Hasil Belajar di Madrasah Ibtidaiyah

  • Novida Aprilina Nisa Fitri Universitas Islam Tribakti Lirboyo Kediri
  • Sefta Deviansyah Universitas Islam Tribakti Lirboyo Kediri
Keywords: Comparative Studies, Concrete Material Media and Visual Media, Student Learning Outcomes

Abstract

This research aims to compare student learning outcomes in mathematics subjects using visual learning media and concrete object media. This research uses a classroom action research (PTK) design which is carried out in five cycles. Each cycle consists of four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. The data collection technique used is an observation of teacher and student activities, tests, and field notes. The data collected in this research was analyzed using quantitative and qualitative analysis techniques. Based on the results of the analysis that has been described, there are differences in the learning outcomes of class I-B students who use concrete object media and class I-C students who use visual media in mathematics subjects. The learning outcomes of class I MIN 1 Kediri City students who use concrete object media are higher compared to students who use visual media.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amelia Putri Wulandari, (2023) Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar, Journal on Education. 05, (02).

Arfiansyah, Ligi Putra. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Scratch Pada Pokok Bahassa Alat Optik.. 8, (1).

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Dan Pendekatan Praktek (Revisi 5). Rineka Cipta.

Cicilia, F., Reffiane, F., & Sari Setianingsih, E. (2022). Keefektifan Model Problem Based Learning (Pbl) Berbantu Media Audio Visual Dan Benda Konkret Terhadap Hasil Belajar Siswa Tema 6 Panas Dan Perpindahannya Subtema 3 Pengaruh Kalor Terhadap Kehidupan Untuk Siswa Kelas 5 SDN 6 Bangsri. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 8(1), 776–784. https://doi.org/10.36989/didaktik.v8i1.350

Firdayanti, L. (2019). Penggunaan Model Elpadengan Bantuan Alat Peraga Geoboard Pada Materi Bangun Dasar Segi Empat. Aksioma : jurnal program studi pendidikan matematika,8/(1),133-145.

Hamalik, O. (2022). Kuirikuiluim dan Peimbeilajran. Bumi Aksara.

Isnaeni, R., & Radia, E. H. (2021). Meta-Analisis Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(2), 304–313. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i2.281

Mayasari, A., Pujasari, W., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). Pengaruh Media Visual Pada Materi Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Tahsinia, 2(2), 173–179. https://doi.org/10.57171/jt.v2i2.303

Media Pembelajaran – KITA MENULIS. (2020, July 28). https://kitamenulis.id/2020/07/28/media-pembelajaran/

Mu’alim, M., & Cahyadi, V. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik. R.A.H. Ganding Pustaka.

Munadi, Y. (2023). Media Pembelajaran; Sebuah Pendekatan. Zishof eLibrary. Retrieved November 1, 2023, from https://ecampus-fip.umj.ac.id/pustaka_umj/main/item/11257

Mujahidah, F. M., Anwar, W. S., & Gani, R. A. (2023). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning Dengan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Subtema Keunikan Daerah Tempat Tinggalku. Jurnal Elementary, 6(1), 68. https://doi.org/10.31764/elementary.v6i1.12674

Nisa’, R., Sukiyanto, & Mujtahidah, L. (2019). Pengaruh Kreativitas Guru Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Matematika. Cendekia, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.37850/cendekia.v11i2.104

Nuryanto, M., & Martya, E. R. (2022). Penggunaan Media Audio Visual Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak. El Banar : Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.54125/elbanar.v5i1.93

Rahmadhani, A. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Savi Dan Media Benda Konkret Terhadap Hasil Belajar Materi Sifat-Sifat Cahaya Pada Siswa Kelas V Sdn Ngadirejo Kota Kediri Tahun Pelajaran 2016/2017. Simki-Pedagogia, 01(08), 1–12.

Rohmawati, D., Nisa, R., & Hasyim, H. (2023). Gaya Mengajar Guru dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas II Madrasah Ibtidaiyah. IBTIDA’, 4(01), 78-89. https://doi.org/10.37850/ibtida’.v4i01.478

Sari, F. N. (2023). Pemanfaatan Media Video Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Kelas V MI. Ibtida’, 4(01), 01-16. https://doi.org/10.37850/ibtida.v3i01.397

Trisna Yanti, N. M. D., Jayanta, I. N. L., & Suarjana, I. M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Course Review Horay Berbantuan Media Visual Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 463. https://doi.org/10.23887/jppp.v4i3.27462

Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik. Invotek: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 19(1), Article 1. https://doi.org/10.24036/invotek.v19i1.409

Published
2023-11-15
How to Cite
Fitri, N. A. N., & Deviansyah, S. (2023). Studi Komparatif Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Visual dan Media Benda Konkret Terhadap Hasil Belajar di Madrasah Ibtidaiyah . IBTIDA’, 4(02), 130-138. https://doi.org/10.37850/ibtida’.v4i02.561