Pemanfaatan Model Pembelajaran Modifikasi Numbered Head Together dalam Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas IX

  • Suharno SMP Negeri 1 Sekaran
Keywords: Numbered head together, Learning achievement, Science learning

Abstract

It is hoped that this research will succeed in improving learning seen from the teacher and student dimensions by implementing or using a relatively new Natural Sciences learning approach, namely the Modified Numbered Head Together approach, for the subject of the Impact of Biotechnology Application and Development. This research uses a Classroom Action research plan. This research was carried out on 32 students in class IX-B even semester at SMP Negeri 1 Sekaran, Lamongan Regency for the 2022/2023 academic year. This research design model has two cycles. Each cycle consists of four stages, namely: action plan preparation stage, action implementation stage, observation stage, and reflection stage. In Cycle I, the average student score was 66.56 with the lowest score being 60 and the highest score being 80. The number of students who got a score above 60 was 17 students, which means 51% of the 32 students had a score above the level of mastery of the given concept. And in Cycle II, the average student score was 92.66 with the lowest score being 55 and the highest score being 100. Of the number of students who got a score above 60, 1 student had a score above the level of mastery of the given concept. From cycle 2 it can be said that student learning achievement has increased.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriani, M. F. (2022). Pemanfaatan Media Gambar berbasis Pembelajaran NHT untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SDN Banjarsari 02 Kabupaten Madiun. Jurnal Literasi Digital, 2(2), 116–123. https://doi.org/10.54065/jld.2.2.2022.125

Ansar, A., Mada Ali, S., & Alwiah Haseng, E. (2022). Meningkatkan Kemampuan Mengidentifikasi Teks Prosedur dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Siswa SMAN 2 Mamuju. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(1), 221–229. Retrieved From https://Ummaspul.E-Journal.Id/Jenfol/Article/View/4115/1554

Aqida, Debbi Silvia. (2023). Penggunaan Metode Number Head Together (NHT) dalam meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Materi Pengukuran Siswa Kelas III di SD Swasta Pekalongan. Indonesian Journal of Islamic Elementary Education, 3, (1), 67-80.

Baskoro, F., Saputro, S., & Hastuti, B. (2013). Upaya Peningkatan Aktivitas dan Prestasi Belajar Dengan Model Pembelajaran NHT ( Numbered Head Together ) Dilengkapi LKS Pada Materi Termokimia Siswa Kelas Xi Ipa-3 Sma Negeri 6. Jurnal Pendidikan Kimia (Jpk), 2(2), 85–91.

Ernawati, T. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) dalam Upaya untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Mahasiswa Prodi Pendidikan IPA Ust Yogyakarta Tahun Akademik. Jurnal Pijar Mipa, 10(1). https://doi.org/10.29303/jpm.v10i1.13

Haryanti, H. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Number Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Ipa Materi Perubahan Benda Siswa Kelas VI SDN Cemani 03 Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan, 30(2), 299. https://doi.org/10.32585/Jp.V30i2.1541

Hasanah, Uswatun. (2022). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar IPA dengan Menggunakan Metode Numbered Head Together Siswa Kelas V SDN 2 Kelayu Jorong Pada Masa Pandemi Coved-19 Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2021/2022. Journal Ilmiah Rinjani : Media Informasi Ilmiah Universitas Gunung Rinjani, 10(1), 34–42. https://doi.org/10.53952/jir.v10i1.387

Hasibuan, L. S., & Sukma, E. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Kooperatif Tipe Numbered Head Together (Nht) Di Kelas Iv Sd. Jurnal Syntax Imperatif : Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 2(4), 237.

Kusumawardani, Ariani. Budi Utami, Js. S. (2015). Penerapan Metode Numbered Heads Together (NHT) Dilengkapi Lingkaran Buffer Untuk Meningkatkan Materi Larutan Penyangga Kelas. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(4), 207–216.

Mulyani, Y. (2018). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Numbered Head Together Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Tema Kata Kerja Pronominal. Barista : Jurnal Kajian Bahasa Dan Pariwisata, 5(2), 158–167. https://doi.org/10.34013/barista.v5i2.118

Nasution, S. (20017). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bina Aksara.

Ningsih, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris di SMAN 4 Tebo. Secondary: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 1(4), 293–299. https://doi.org/10.51878/secondary.v1i4.618

Rohmawati, D., Nisa, R., & Hasyim, H. (2023). Gaya Mengajar Guru dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas II Madrasah Ibtidaiyah. IBTIDA’, 4(01), 78-89. https://doi.org/10.37850/ibtida’.v4i01.478

Sugita. (2021). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar IPA Siswa MTsN 1 Bantul. Secondary : Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 2(1), 123–131.

Slatneto. (2018). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Bina Aksara.

Tabrani, Dkk. (2014). Pendekatan dalam Proses Belejar Mengajar. Remaja Rosdakarya.

Windardi (2019). Pengenalan Model Modifikasi Numbered Head Together. Malang : PPG Ilmu Pengetahuan Alami

Published
2023-06-12
How to Cite
Suharno. (2023). Pemanfaatan Model Pembelajaran Modifikasi Numbered Head Together dalam Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas IX. IBTIDA’, 4(01), 90-102. https://doi.org/10.37850/ibtida’.v4i01.548