Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Penerapan Media Pembelajaran Tiga Dimensi
Abstract
The purpose of this study is to determine the application of three-dimensional media to improve learning outcomes, to determine the results of learning mathematics using the application of three-dimensional media learning, to determine the supporting factors and inhibiting factors in the application of three-dimensional media. The research method used is to describe data as words, pictures, and not as numbers. The data collection technique used is the method of observation, interviews and documentation with data analysis used in the analytic descriptive analysis method in the form of words and not pictures. The results of the study found that the use of three-dimensional learning media helped improve mathematics learning, where student learning outcomes which were initially 60% experienced an increase of 13%, namely 73%. This increase can be seen through the learning method using three-dimensional media which can make it easier for students to know examples of geometric objects directly, this makes students' mindsets faster in understanding geometric material.
Downloads
References
Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran (Jakarta). Raja Grafindo Persada.
Asyhar, R. (2020). Kreatif Mengembangkan media Pembelajaran. GP Press Group.
Daryanto. (2019). Media Pembelajaran. PT. Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.
Dewi, R. K. (2020). Pemanafaatan Media 3 Dimensi Berbasis Virtual Reality Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas V Sd. Jurnal Pendidikan, 21(1), 28–37.
Dini, E. D. N., Chamidah, A., & Roosyanti, A. (2019). Pemanfaatan Media Tiga Dimensi Sebagai Sarana Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Bangun Ruang. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(2), 183–195.
Ela, E. U. D., & Makaborang, Y. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Tiga Dimensi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik pada Materi Sistem Tata Surya. Bioscientist: Jurnal Ilmiah Biologi, 10(2).
Listyanto, N. D. (2014). Peningkatan Minat Belajar Matematika Melalui Penerapan Media Tiga Dimensi Pada Siswa Kelas V SD N 2 Watugede Kemusu Boyolali Tahun 2013/2014. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
LIZA, S. (2021). Upaya Peningkatan Minat Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas Xii. Ipa. 3 Sman 3 Muaro Jambi Melalui Media Pembelajaran Animasi 3 Dimensi Tahun Pelajaran 2018/2019. SCIENCE: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 1(2), 170–176.
Masruroh, S. (2017). Penerapan Media Tiga Dimensi Terhadap Hasil Belajar Matematika Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan Khusus, 9(3).
Purba, N. A., & Sihombing, V. T. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Menulis Puisi dengan Menggunakan Media Visual Tiga Dimensi (3D) Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(2).
Sadiman, Arief S., dkk. (2019). Media Pendidikan. PT Rajagrafindo Persada.
Sudjana, N. (2019). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya.
Sundayana, R. (2013). Media Pembelajaran Matematika. Alfabeta.
Undang-Undang RI No.20 Tahun 2006 Sistem Pendidikan Nasional. (2018). Fokusmedia.
Wulandaningrum, E. A. (2021). Pengembangan Media Tiga Dimensi Mata Pelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Kontekstual Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 5(2), 327–336.
Yuliananingsih, Y. (2019). Penerapan Media Tiga Dimensi Dalam Pembelajaran Matematika Kelas V Di Min 1 Dompu. EL-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 3(2), 124–138.
Yulianti, E. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SDN Karya Mekar Melalui Penggunaan Media Tiga Dimensi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Universitas Subang (SENDINUSA), 1(1), 33–42.
Zubaidi, A., & Lidyawati, R. (2013). Penggunaan Media Pembelajaran Tiga Dimensi Untuk Meningkatkan Hasil belajar Matematika Pada Siswa Kelas V SDN 1 Alas Tengah Situbondo. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 1(1), 1–16.