Pemanfaatan Media Video Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Kelas V MI

  • Fatmawati Norma Sari Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Bantengputih Lamongan
Keywords: Activities, Learning Outcomes, Learning Media, Learning Videos

Abstract

The purpose of this study was to find out the activities and learning outcomes of students regarding the use of video as a learning medium in the subject of Akita Akhlak. The use of learning media using lecture media and book packages, results in a lack of activity and a low value of the Akhlak Aqidah below the average set by the school. Based on the existing problems from the results of observations and interviews conducted with teachers and students, a research was carried out using video as a learning medium. This research was conducted using an experimental method with the design of Pretest – Posttest Technological Pedagogical Content Knowledge. The results showed that the effect of using video as a learning medium was higher than lecture learning media and using book packages on student learning activities and outcomes

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asmawati, E., & Bintang Kejora, M. T. (2020). The Effect of Using Simple Aircraft Concrete Media on the Mastery of Concepts in Inquiry Science Learning in Elementary School Students. MUDARRISA: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 12(2), 150–168. https://doi.org/10.18326/mdr.v12i2.150-168

Hakim, Arif Rahman, dan Husen Windayana. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. EDUHUMANIORA: Jurnal Pendidikan Dasar, 4, (2 ).

Nuryanto, M., & Rachmania Martya, E. (2022). Penggunaan Media Audio Visual Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak. El Banar : Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 5(1), 1-8. https://doi.org/10.54125/elbanar.v5i1.93

Nuzuliati, Anik. (2021). Pemanfaatan Media Video Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti.

Rohman, Fathur. (2021 Upaya Meningkatkan Hasil Belajar dengan Menggunakan Metode Mind Mapping Pada Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam.

Saifuddin. (2020). Implementasi Strategi Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Skripsi. Ponorogo. IAIN Ponorogo.

Sutama, Ari Sulistya, dkk. (2012). Pelaksanaan Metode Resitasi Dalam Meningkatkan Keaktifan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran 1, (2). http://www.jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pap/article/view/641.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Taufiq, Muhammad Afwan. (2014). Hubungan Media Pembelajaran LCD Proyektor Dan Motivasi Belajar Dengan Prestasi Belajar Siswa SMA Negeri 1 Ngemplak Boyolali Tahun Pelajaran 2013/2014. SOSIALITAS; Jurnal Ilmiah Pend. Sos Ant 4, (1). http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/sosant/article/view/3926

Wahyudi, Dedi. (2017). Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Akidah Akhlak Melalui Multimedia LCD Proyektor. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA. 18, (1), 1-15. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v18i1.3081

Yudianto, Arif. (2017) Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan.

Yuniarti, Syamsiati, Hery Kresnadi. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Dengan Menggunakan Media Video Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(7), 1-10 http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i7.10717

Published
2023-01-05
How to Cite
Sari, F. N. (2023). Pemanfaatan Media Video Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Kelas V MI. IBTIDA’, 4(01), 1-11. https://doi.org/10.37850/ibtida.v3i01.397