Analisis Manajemen Program Bahasa Inggris Kelas Unggulan di Madrasah Ibtidaiyah

  • Suttrisno Suttrisno Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri
  • Nurul Istiani Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri
  • M. Romadlon Habibulloh Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri
Keywords: English, Key Program Management, Superior Class

Abstract

This study aims to determine the management of the superior class English program at MI Islamiyah Ngasem. This type of research is qualitative research, using a qualitative descriptive approach, which is used to describe the application of management functions in the superior class English program at MI Islamiyah Ngasem. Data collection techniques are interview, observation and documentation techniques. The results of this study indicate that the management of the superior class English program at MI Islamiyah Ngasem has been carried out properly and correctly starting from planning, organizing, implementing and supervising. The English learning strategies used in each class are varied, and use games on certain materials. Learning is packaged creatively and attractively but still focused on memorizing vocabulary. Constraints faced by the program consist of the limited, lack of student motivatitheon, the inability of parents in terms of financing and the environment. While the supporting factor is the full support of the foundation and the madrasa committee, competent teachers and high interest from parents

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, A. (2016). Pengaruh Program Kelas Unggulan Terhadap Kesenjangan Prestasi Belajar ISMUBA Di SMP Muhammadiyah 3 Depok Tahun Ajaran 2015/2016. Pendidikan Agama Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Agus, S. (2018). Metodologi Desain. Arttex.

Akhmadi, F. Al. (2015). Efektivitas Pengelolaan Kelas Unggulan Di MTsN Karangrejo Tahun Ajaran 2014/2015. Institut Agama Islam Negeri (Iain) Tulungagung.

Amin, A. R. (2014). Sistem Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Perguruan Tinggi Umum. Deepublish.

Arrias, J. C., Alvarado, D., & Calderón, M. (2019). No Title. 5–10.

Badrudin. (2015). Dasar-dasar Manajemen (p. 323). Alfabeta.

Basilius, W. (2015). Manajemen Pendidikan di Sekolah. Media Akademi.

Engel. (2014). Manajemen Program Unggulan Dalam mrningkatkan Kompetensi Lulusan. In Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents.

Fitriana, V. (2017). Analisis Pelaksanaan Program Kelas Unggulan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MI Nihayatur Roghibin Sundo Luhur Kec. Kayen Kab. Pati. STAIN Kudus.

Hadi, Y. (2015). Pengelolaan kelas Unggulan Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Marabahan Kabupaten Barito Kuala. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Hasanah, S. R. (2017). Manajemen Kelas Unggulan Di MTs Minat Kesugihan Kabupaten Cilacap. Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.

Hendy, T. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Expert.

Indahningrum, R. putri, Naranjo, J., Hernández, Naranjo, J., Peccato, L. O. D. E. L., & Hernández. (2020). No Title. Applied Microbiology and Biotechnology, 2507(1), 1–9.

Indrioko, E. (2010). DALAM LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. 265–274.

Kandung, F. A. N. dan S. (2014). Panduan Praktis Penelitian Kualitatif (1st ed.). Graha Ilmu.

Kurniadin, D. (2012). Manajemen Pendidikan: Konsep & Prinsip Pengelolaan Pendidikan. Ar-Ruzz Media.

Mar’atusholihah, H., Priyanto, W., & Damayani, A. T. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Ular Tangga Berbagai Pekerjaan. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha, 7(3), 253–260.

Muhfizar, Saryanto, Ningsih Andria, Rudiyanto Mohammad, Nasution Fitri, Nurhikmah, Badrianto Yuan, Dewi Novia Sandra, Kasanova Ria, Wardhana Aditya, Djampagau Hariyanto R Djatola, R. A. (2021). Pengantar Manajemen (Teori dan Konsep). Media Sains Indonesia.

Penelitian, P., Keahlian, B., Ri, D. P. R., Gatot, J., & Senayan, S. (2017). National Standards of Primary and Secondary Education Faridah Alawiyah. 81–92.

Pondok, D. I., & Darussalam, P. (2018). Manajemen program pembelajaran bahasa arab di pondok pesantren darussalam.

Sapirna, M. I. (2020). Penerapan Program Kelas Unggulan Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa (Studi Analisis Terhadap Program Kelas Unggulan di MTs Negeri 1 Lampung Selatan). Institut Ilmu Al-Qur`an (IIQ) Jakarta.

Setyowati. (2013). Organisasi dan Kepemimpinan Modern (1st ed.). Graha Ilmu.

Sukmadinata, N. S. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Rosda.

Sutiyono, A. (2017). Model Pengembangan Bahan Ajar Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris Siswa Sekolah Dasar Di Bandar Lampung (pp. 1–17). Repositori UPI.

Suttrisno. (2021). Analisis Dampak Pembelajaran Daring terhadap Motivasi Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 1(1), 1–10. https://doi.org/10.32665/jurmia.v1i1.190

Wijaya, H., Tinggi, S., & Jaffray, F. (2020). Analisis data kualitatif teori konsep dalam penelitian pendidikan. August.

Published
2022-11-18
How to Cite
Suttrisno, S., Istiani, N., & Habibulloh, M. R. (2022). Analisis Manajemen Program Bahasa Inggris Kelas Unggulan di Madrasah Ibtidaiyah. IBTIDA’, 3(02), 130-141. https://doi.org/10.37850/ibtida.v3i02.360