Pembelajaran Kontekstual Melalui Permainan Kelereng pada Siswa Kelas 3A MIN 2 Probolinggo untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Perkalian

  • Dewi Wahyuning Hikmah Universitas Islam Zainul Hasan Genggong
  • Yusrolana Universitas Islam Zainul Hasan Genggong
Keywords: Contextual Learning, marbles game, multiplication

Abstract

Learning is said to be good if during the learning process all students are active or participate in answering or asking questions. The learning process is a form of educative interaction, which is an educationally valuable interaction that consciously sets the goal to change a person's behavior and actions. Educational interaction must describe a two-way active relationship between teachers and students with a number of knowledge as the medium. In educative interactions, the elements of teachers and students must be active, it is impossible for an educational interaction process to occur if only one element is active. Active in the sense of attitude, mental, and deed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Budi F dkk. 2018.” Peningkatan Pemahaman Konsep Matematis Melalui Penggunaan Media Kantong Bergambar Pada Materi Perkalian Bilangan Di Kelas Ii Sekolah Dasar”, dalam Jurnal Cakrawala Pendas , Vol, 4 No.2

Inna R, Sujadi. 2018, “Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V Dalam Menyelesaikan Soal Di Sd Negeri Gunturan Pandak Bantul Tahun Ajaran 2016/2017” dalam Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, Vol. 4, Nomor 3

Nurdinah H. 2014. “Memahami Penelitian Tindakan Kelas: Teori Dan Aplikasinya”. Bandung: UPI Press.

Suardi Mh. 2018. “ Belajar dan Pembelajaran” Yogyakarta:Deepubish. Hal-6

Hamzah B Uno. 2006. “Orientasi baru dalam psikologi pembelajaran”. Jakarta: PT Bumi Aksara

Mohammad Faizal Amir. 2015. “Pengaruh Pembelajaran Kontekstual Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar”. Dalam: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan : Tema “Peningkatan Kualitas Peserta didik Melalui Implementasi Pembelajaran Abad 21” Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. 24 Oktober 2015 ISBN 978-602-70216-1-7

Lestari dan Yudhanegara. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT. Refika Aditama.

Leni Masnidar Nasution. 2017.”Statistik Deskriptif”. Dalam: Jurnal Hikmah, Volume 14, No. 1. http://e-jurnal.staisumatera medan.ac.id/index.php/hikmah/article/view/16/13

Published
2021-11-13
How to Cite
Hikmah, D. W., & Yusrolana. (2021). Pembelajaran Kontekstual Melalui Permainan Kelereng pada Siswa Kelas 3A MIN 2 Probolinggo untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Perkalian. IBTIDA’, 2(2), 146-155. https://doi.org/10.37850/ibtida.v2i2.229