Pengaruh Model Pembelajaran Demonstrasi dengan Bantuan Media Audiovisual terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Tematik

  • Eli Mufidah STIT Al-Fattah Siman Lamongan
  • Siti Zaitun STIT Al-Fattah Siman Lamongan
Keywords: Demonstration, audiovisual media, learning aoutcomes, tematik learning

Abstract

This study aims to describe the implementation of thematic learning using a demonstration model with the help of audiovisual media to improve learning outcomes of elementary school students. The subjects of this study were teachers and students of five grade . The research method used was quantitative case studies in accordance with the focus of the study. Data collection techniques used in this study were interviews, observation and written tests. Instruments for measuring learning outcomes using pre-test and post-test in the form of multiple choice questions. While the data analysis technique used hypothesis testing and to determine the increase in student learning outcomes using paired simple t-test. The results showed that based on the significance result of 0.00 <0.05, by looking at the results of the Paired Samples t-test table above, it is known that Ho is rejected and Ha is accepted, while the results of the Paired Samples Corelations table show a correlation number of "0.791> 0.05". So thus significantly the demonstration model with the help of audiovisual media has an effect on the learning outcomes of five grade students at MI Miftahul Ulum Kebalankulon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aris, Shoimin. 2017. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.
Azhar, Arsyad. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Abdul, Mujid. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Anas, Sudijono. 2014. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Rjawali Pers.
Arafah, kaharuddin. 2015 Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Melukis Peserta Didik Kelas Xii Ipa 3 Sma Negeri 1 Donri Donri Kabupaten Soppeng: pendidikan Guru SD
Ahmad Ary Anggara 2013. Penerapan Pembelajaran Cooperative Problem Solving (CPS) Disertai Demonstrasi Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar dan Prestasi Belajar Materi Kelarutan dan Gasil Kali Kelarutan Siswa Kelas XI IPA 2 SMA Negeri Gondangrejo Tahun Ajaran 2012/2013. Surakarta: Program Studi Pendidikan Kimia PMIPA, FKIP, UNS Surakarta, Indonesia
Deni, Darmawan. 2017. Teknologi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Fitria Rizkiana, 2016. Pengaruh praktikum dan demonstrasi dalam pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap motivasi belajar siswa pada materi asam basa ditinjau dari kemampuan awal. Pendidikan Kimia Pascasarjana-Universitas Negeri Malang
Harun, Rasyid. 2009. Penilaian Hasil Belajar. Bandung: CV Wacana Prima.
Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Husniyatus, Salamah Zainiyah. 2017. Pengembangan Media Berbasis ICT. Jakarta: Kencana.
Ibnu, Hajar. 2013. Panduan Lengkap Kurikulum Tematik. Yogyakarta: DIVA Press
Wijaya, Komang Wisnu Budi, 2012. Model demonstrasi interaktif berbantuan multimedia dan hasil belajar IPA aspek kimia siswa SMP. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha
Marisa. Dkk. 2015. Komputer dan Media Pembelajaran. Tanggerang Selatan: Universitas Terbuka.
Nana, Sudjana. 2011. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Nisa’, Rofiatun & Fatmawati, Eli. (2020). Kerjasama Orang Tua Dan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Ibtida’, 1(2), 135-150.
PerMenDikBud. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan No 65 tahun 2013.
Rusman. 2012. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Rostina, Sundayana. 2016. Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.
Subana. 2015. Statistik Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia.
Sugiono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suharsimi, Arikunto. 2014. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Jakarta.
.................... 2015. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Sofan, Amri. 2013. Pengembangan dan Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.
Sa’diyah Nurul Aminatus, 2018. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Fun Learning Pada Pembelajaran Tematik Tema Kebersamaan Kelas Ii Di Sd Negeri Sekaran Tahun Pelajaran 2017/2018, siman: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Winda, Gunarti. 2014. Metode Pengembangan Perilaku dan Kemampuan Dasar nak Usia Dini.
Published
2021-04-15
How to Cite
Mufidah, E., & Zaitun, S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Demonstrasi dengan Bantuan Media Audiovisual terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Tematik. IBTIDA’, 2(01), 51-60. https://doi.org/10.37850/ibtida.v2i01.171