Penggunaan Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA Kelas III-C Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Malang

  • Nurul Ngainin Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama Tuban
Keywords: Demonstration Methods, Science, Learning Outcomes.

Abstract

The purpose of this study was to determine the planning of the implementation of the use of demonstration methods and to improve student learning outcomes in science learning with earth form material in class III-C of Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Malang. This research is a classroom action research conducted in two cycles. Each cycle consists of one meeting. The subjects of this study were students of class III-C Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Malang. Data collection techniques using tests, observation and documentation. The results showed that in planning the use of the demonstration method, the researcher used 3 activity steps, namely the initial activity, the core activity and the final activity of the lesson. While the learning outcomes in the first cycle, completeness of learning outcomes reached a percentage of 65%. Whereas in the second cycle, it shows that the percentage of learning completeness reaches 99%, more than 75%. From the actions of the first cycle and the second cycle, it can be concluded that the use of the demonstration method can improve student learning outcomes in science learning earth form material in class III-C Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Malang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrean Perdana. artikel dari Materi Inside mengenai Pengertian, Kelebihan, Dan Kekurangan Metode Demonstrasi, yang dapat kalian jadikan acuan untuk belajar. Pkl. 21:25. Tgl. 28 Peb 2016.
Ghony, M. D., & Almansur, F. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Ika Lestari. 2013. Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Padang: Akademika Permata.
Miftahul Huda. (2013). Model-model pengjaran dan pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Nisa’, Rofiatun & Lindawati, Yusnia Dwi. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Perkembangan Moral Peserta Didik . IBTIDA’, 1(1), 61-70
Nurjanah. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Demonstrasi Pada Konsep Berbagai Bentuk Energi Dan Manfaatnya Dalam Kehidupan Sehari-Haripada Mata Pelajaran IPA Kelas 1 SD Negeri 58 Rejang Lebong. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10 (1) 2017. Hal.22-26 PGSD FKIP Universitas Bengkulu.
Peole, Agreistin E, dkk. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Metode Demonstrasi Pada Pembelajaran IPA Di Kelas V SDN Taopa Kabupaten Parigi Moutong. Jurnal Kreatif Tadulako Online Vol. 4 No. 6. Issn 2354-614x.
Ratna, dkk. (2013). Metode Demonstrasi Meningkatkan Aktivitas Siswa Pembelajaran IPA Kelas IV SDN 07 Sungai Soga Bengkayang. PGSD, FKIP Universitas Tanjungpura, Pontianak.
Sobon, Kosmas., & Sofly J. (2018). Penggunaan Metode Demonstrasi Untuk Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran IPA Di SD Negeri Kawangkoan Kecamatan Kalawat. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, Volume 3. Nomor 2. Issn 2579-6461 (Online) Issn 2460-6324.
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Wahidmurni. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Malang: IKIP Malang.
Published
2021-04-15
How to Cite
Ngainin, N. (2021). Penggunaan Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA Kelas III-C Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Malang. IBTIDA’, 2(01), 41-50. https://doi.org/10.37850/ibtida.v2i01.170