Efforts of Islamic Boarding Schools in Improving Inner Peace of The Elderly Through The Concept of Qolbu Management
Abstract
This research aims to analyze the implementation of the concept of Manajemen Qolbu at Pondok Pesantren Daarut Tauhiid Bandung to enhance the inner peace of elderly students in the Golden Age Pesantren Program. This research employs a mixed method, involving 20 elderly students from PMK Batch 67, aged between 45 and 80 years. Data were collected through participatory observation, in-depth interviews, and open-ended questionnaires. Based on the analysis of the obtained data, it was found that the implementation of Manajemen Qolbu at PMK Daarut Tauhiid has a significant positive impact on the inner peace of elderly students. As many as 74% of the students reported improved emotional management, 85-90% experienced better inner peace, and 57.1% felt stronger in facing life's challenges. This program also contributed to the enhancement of the quality of worship and spiritual closeness to Allah, with 78% of participants feeling closer to God after participating in the program. This research concludes that Manajemen Qolbu not only helps the elderly overcome anxiety and fear but also empowers them to lead a more meaningful life. Recommendations from this study include the application of the concept of Manajemen Qolbu in Islamic educational institutions to expand its benefits, particularly for the elderly in society, as well as developing more systematic and sustainable programs to support the inner well-being of the elderly.
Downloads
References
Afrizal, A. (2018) ‘Permasalahan Yang Dialami Lansia Dalam Menyesuaikan Diri Terhadap Penguasaan Tugas-Tugas Perkembangannya’, Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(2), p. 91. https://doi.org/10.29240/jbk.v2i2.462.
Amiruddin. (2023, Desember 2). Ragam Syirik Modern Dalam Pandangan Al-Qur’an. Al-Kauniyah: Jurnal Ilmu Alquran dan Tafsir, 4.
Arumdhani, Z. S. (2017). Hubungan Spiritualitas Dengan Tingkat Kecemasan Menghadapi Kematian Pada Lansia Di Desa Panjangrejo Pundong Bantul Y ogyakarta. Naskah Publikasi, 5-10.
Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran. Depok: Rajagradindo Persada.
As-Shidqi, M. H., & Naan. (2022). Peranan Ajaran Tasawuf Sebagai Psikoterapi Dalam Mengatasi Penyakit Hati. Living Islam: Journal of Islamic Discourses, 5(doi: 110.14421/lijid.v5i2.3909), 202.
Damanik, N. O. (2017). Pelayanan Sosial Lanjut Usia. Pematang Siantar, 3.
Daryanto. (2013). Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrma Widya.
Fadillah, I. F. (2023). Analisis Konsep Taqwa Dalam Al-Quran: Studi Terhadap Ayat-Ayat yang Menyebutkan Taqwa. AKADEMIK Jurnal Mahasiswa Humanis, 116.
Fathurrohman, P., & Sutikno, M. S. (2017). Strategi belajar mengajar : strategi mewujudkan pembelajaran bermakna melalui penanaman konsep umum dan konsep islami. Bandung: Refika Aditama.
Gymnastiar, A. (2002). Meraih Bening Hati dengan Manajemen Qolbu. Jakarta: Gema Insani Press.
Gymnastiar, A. (2005). Menggapai Qolbun Salim. Bandung: Khas Mq.
Habibullah, M. R., & Nihayah, H. (2019). Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Kaum Lansia di Pondok Pesantren Lansia Al-Hidayah. Jurnal Al-Aufa, 42-43.
Hafiun, M.Pd., D. (2022). Penyakit Penyakit Hati. Yogyakarta: Tangga Ilmu.
Hasanah, N. (2022). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Microsoft Power Point Sebagai Media Pembelajaran pada Guru SD Negeri 050763 Gebang. 1(2).
Hendra, S. et all., (2023). Media Pembelajaran Berbasis Digital (Teori & Praktik). Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Hermono, & Ridwan, M. D. (2004). Aa Gym Dan Fenomena Daarut Tauhiid. Bandung: Mizan Pustaka.
Husniati, R., Setiawan, C., & Nurjanah, D. S. (2023). Relevansi Taubat dengan Kesehatan Mental dalam Islam. Relevansi Taubat dengan Kesehatan Mental dalam Islam dan Umum, 3(1), 98 (DOI: 10.15575/jpiu.v3i1.19625).
Indawati, R. (2016). Pengembangan Indikator dan Pengukuran Kesehatan Spiritual Pada Lanjut Usia. Universitas Airlangga Surabaya, Disertasi.
Jamilah, M. (2025). Hukum Tarik Menarik dalam Perspektif Al-Quran: Ketenangan Hati Sebagai Kunci Kesuksesan. Integrative Perspectives of Social and Science Journal (IPSSJ), 552.
Kamil, M., Saepudin, A., Saripah, I., Hardiyanto, W., Syekh Nurjati Cirebon, I., Perjuangan, J., Kesambi, K., Cirebon, K., Barat, J., Bandung, U., Setiabudi No, J., Sukasari, K., & Bandung, K. (2023). Model Pembelajaran Bagi Lansia Pada Pondok Pesantren Di Indonesia. Journal On Education, 05(04).
Kar, N. (2019). Holistic Care For Older Adults Needs Attention To Multimorbidity. Journal Of Geriatric Care And Research, 6(1), 1-2.
Khairani, W., Sepalanita, W., & Purwanti, N. S. (2023). Hubungan Spiritualitas Dengan Tingkat Kecemasan Menghadapi Masa Tua Pada Lansia Di Panti Sosial Tresna Werdha. Jurnal Medikes (Media Informasi Kesehatan, 10 (DOI:10.36743/medikes.v10i1.347).
Kurikulum, T. (2023). Modul Pesantren Masa Keemasan PMK. Bandung: PKBM Daarut Tauhiid.
Lugasi, M. M., & Asmawati, W. O. (2024). Mencapai Successful Aging Di Masa Lanjut Usia Melalui Aktivitassehari-Hari. HUMANUS: Jurnal Sosiohumaniora Nusantara.
Salsabilla, I. I., Jannah, E., & Juanda, J. (2023). Analisis Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Jurnal Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 33–41. Retrieved from https://jurnalfkip.samawa-university.ac.id/JLPI/article/view/384
Mukhtar, Z., Kurniawan, H., Zaman, N., Arnel, I., Wahyudi, H., & Hidayat, H. (n.d.). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Konsep Manajemen Qalbu Menurut KH. Abdullah Gymnastiar (AA Gym). E-Journal UIN Suska.
Muhtarom. (2004). Manajemen Qolbu, Dalam Muhtarom (Es). Teologi Jurnal Ilmu Ilmu Ushuluddin, 15, 171.
Mulyasa, E. (2008). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif Dan Menyenangkan. Bandung: Pt. Remaja Rosdakarya.
Muaidi, M. A. (2024). Fungsi Manusia di Bumi Sebagai Hamba Allah yang Menjaga dan Memelihara Alam Semesta. At-Tatwir, 55.
Mumtahanah. (2024). Inovasi Pendidikan Akhlak Berbasis Manajemen Qolbu untuk Meningkatkan Karakter Peserta Didik. MARUKI: Jurnal Pendidikan dan Pengabdian, 56.
Muttaqin, Z., Amaliatussolikhah, Rahmawati, D., & Hafil, A. S. (2023). Muḥāsabah Al-Qur'an: Penafsiran dan Penerapannya sebagai Self- Healing Manusia Modern. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences.
Muzaenah, T., & Makiyah, S. N. (2018). Pentingnya Aspek Spiritual Pada Pasien Gagal Ginjal Kronik Dengan Hemodialisa: A Literature Review. Herbmedicine Journal, 2. https://doi.org/10.30595/Hmj. V1i2.3004
Nisa’, Rofiatun. (2019). Internalisasi Pendidikan Karakter dalam Gerakan Literasi Berbasis Kearifan Lokal . Cendekia, 11(1), 11-18 https://doi.org/10.37850/cendekia.v11i1.89
Pagarra, H., Syawaluddin, A., Krismanto, W., & Sayidiman. (2022). Media Pembelajaran. Makassar: Badan Penerbit UNM.
Pinasti, J., Rahmadani, D., Rahman, M. A., Wismanto, & Rahman, M. A. (2024, Februari). Syirik dan Dampaknya Bagi Kehidupan Manusia. Mutiara : Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah, 2, 446.
Rahman, I. K., Yusup, N. M., & Hafidhuddin, D. (2021). Pesantren Lansia Sebagai Wadah Pembinaan Husnul Khatimah. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 6(1), 73–87. https://doi.org/10.15575/Ath.V6i1.10243
Ramadani, A. N., Kirana, K. C., Astuti, U., & Marini, A. (2023, April). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Dunia Pendidikan (Studi Literatur). Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(6).
Rifky, S., Putra, J. M., Ahmad, A. T., Widayanthi, D. G. C., Abdullah, G., Sunardi, S., & Syathroh, I. L. (2024). Pendidikan Yang Menginspirasi: Mengasah Potensi Individu. Yayasan Literasi Sains Indonesia
Salsabilla, I. I., Jannah, E., & Juanda, J. (2023). Analisis Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Jurnal Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 33–41. Retrieved from https://jurnalfkip.samawa-university.ac.id/JLPI/article/view/384
Saputra, A., Rospita, M., & Shofiah, V. (2019, Januari). Qalbu Dalam Kajian Psikologi Islam. Al-Fikra : Jurnal Ilmiah Keislaman, 18(1).
Tanhan, A. (2019). Acceptance and Commitment Therapy with Ecological Systems Theory: Addressing Muslim Mental Health Issues and Wellbeing. Journal of Positive Psychology & Wellbeing, 3(https://journalppw.com), 197 –219.
Umar, B. (2014). Hadis Tarbawi Pendidikan dalam Perspektif Hadits. Jakarta: AMZAH.
Wahidah, E. Y. (2018). Aplikasi Manajemen Qolbu Di Pondok Pesantren Daarut Tauhiid Bandung. Jurnal Pedagogik.
Waliyyun Arifuddin, Y., Fredika, W., Rudiyanto, & Anitarini, F. (2022). Spiritualitas Dan Kecemasan Pada Lansia Penderita Hipertensi (Spirituality And Anxiety In Elderly With Hypertension). Jurnal Penelitian Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Nahdlatul Ulama Tuban, 4(2), 54–62.
Wulandari, L. (2022). Strategi Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Religiusitas Lansia Di Pondok Pesantren Kesepuhan Raden Rahmat Dusun Gedong Banyubiru, Semarang Jawa Tengah. Master Thesis.
Yaslina, Maidaliza, & Srimutia, R. (2021). Aspek Fisik Dan Psikososial Terhadap Status Fungsional Pada Lansia. Prosiding Seminar Kesehatan Perintis , 69.
Zunaida, L., & Sahrandi, A. (2021). Pembinaan Pendidikan Agama Islam untuk Lanjut Usia. Al-Jadwa: Jurnal Studi Islam, 47.