Relevansi Pemberian Hukuman Perspektif Al-Ghazali dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Sekolah Menengah Atas

  • Nagiya Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Muhammad Alfian Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Fatnan Asbupel Institut Agama Islam Negeri Kerinci
Keywords: Al-Ghazali, Punishment, Motivation to Learn

Abstract

The research aims to see to what extent giving punishment from Imam Al-Ghazali's perspective can influence student learning outcomes, and the relevance of giving punishment in the modern era. The research method used is qualitative with a descriptive approach based on observation, interviews, and documentation. The results of the research show that the application of Al-Ghazali's theory regarding punishment has been used indirectly, although this theory is not yet fully understood by educators at SMA N 3 Sungai Full. The punishment given is following the principles taught by Al-Ghazali. The punishment applied has been proven to be able to increase the learning motivation of most students, although there are challenges such as the helplessness of punishment in some cases. This research concludes that punishment in education needs to be applied wisely and that the principles of Islamic education must be followed to affect student development positively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Ghazali, al-I. A. H. M., & Muhammad., B. (1996). Ihya ‘Ulumuddin, (Maktabah & al-I. L. al-N. W. Al-Tauzi’ (eds.); Jilid I). Maktabah al-Iman Li al-Nasyri Wa al-Tauzi’.

Azhari, S. S., & Mustapa. (2021). Konsep Pend Islam Menurut Al Ghazali. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 4, 271–278.

Bahri, S. (2022). Pendidikan Akhlak Anak dalam Perspektif Imam Al-Ghazali. At-Tadzkir: Islamic Education Journal, 1(1), 23–41. https://doi.org/10.59373/attadzkir.v1i1.6

Christin, J., & Mukzam, D. (2017). Pengaruh Motivasi Internal Dan Eksternal Terhadap Kinerja Karyawan (Studi kasus pada Karyawan PT Indomarco Prismatama Distribution Centre Bogor). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 50(5), 108–112.

Djamal, M. (2008). Metode Hukuman Dalam Pespektif Pendidikan Islam. Al-Ghozali, I(1), 18. https://www.ejournal.stainupwr.ac.id/index.php/al_ghzali/article/view/17

Fauzi, M. (2016). Pemberian Hukuman Dalam Perspektif Pendidikan Islam Oleh: Muhammad Fauzi. Al-Ibrah: Jurnal Pendidikan Dan Keilmuan Islam, 1(1), 29–49. https://ejournal.stital.ac.id/index.php/alibrah/article/view/15

Febianti, Y. N. (2018). Peningkatan Motivasi Belajar Dengan Pemberian Reward and Punishment Yang Positif. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 6(2), 93. https://doi.org/10.33603/ejpe.v6i2.1445

Harnita. (2019). Dampak Pemberian Hukuman Terhadap Motivasi Belajar Siswa (Studi Kasus Di Sma Negeri 1 Segeri Kabupaten Pangkep). Sosialisasi Pendidikan Sosiologi-FIS UNM, 2(1), 22–27. https://ojs.unm.ac.id/sosialisasi/article/view/2314

Hulu, R. (2024). Efektivitas Pemberian Reward dan Punishment untuk Merangsang Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Boronadu Tahun Pelajaran 2022-2023. FAGURU : Jurnal Ilmiah Mahasiswa Keguruan, 3(1), 60–74. https://jurnal.uniraya.ac.id/index.php/FAGURU

Ishom, M. (2021). 4 Adab Memberi Hadiah Menurut Imam al-Ghazali. NU Online. https://jateng.nu.or.id/keislaman/4-adab-memberi-hadiah-menurut-imam-al-ghazali-Z83E5

Junaidi. (2019). Konsep Reward and Punishment (Kajian dari sisi Penerapan Pendidikan Moral). At-Tarbawi, 6, 242–261. https://doi.org/10.32505/tarbawi.v6i2.1286

Lestari, A. (2019). Pengaruh Pemberian Reward dan Punishment terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Iqra’ 2 Kota Bengkulu. An-Nizom, 4(1), 12–19.

Ma’rufin, S. P. . (2015). METODE TARGHIB DAN TARHIB ( Reward dan Punishment Dalam Pendidikan Islam ). Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 1(1), 67–77. http:/jurnal.faiunwir.ac.id

Maryam. (2019). Hukuman Kepada Peserta Didik Dalam Pembelajaran. Azkiya, 8(5), 48–58.

Maulana, I., Cempaka, K., Barat, P., & Putih, K. C. (2020). Faktor intrinsik dan ekstrinsik yang mempengaruhi motivasi mahasiswa. Journal Pendidikan. 2(1), 1–21.

Moeliono, A. (2005). Kamus Bahasa Indonesia,. Balai Pustaka.

Muhammad Athiyyah, A.-A. (2003). Prinsip-prinsip Dasar Pendidikan Islam,. CV Pustaka Setia.

Muzakki, J. A. (2017). Pemikiran Al-Ghazali Tentang Ganjaran Dan Hukuman Dalam Pendidikan Islam. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 3(1). https://doi.org/10.24235/awlady.v3i1.1253

Nasution, A., Siregar, N., Winanda, P., & Hanum OK, A. (2022). Hakikat Peserta Didik Dalam Pendidikan Islam. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 1(3), 87–98. https://doi.org/10.58192/populer.v1i3.393

Nisa', Rofiatun. (2022). Pengaruh Kuis Kahoot Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah. At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. 6(1), 16-28 https://doi.org/10.30736/atl.v6i1.681

Nurhalifah, Rizaldi, D. R., Muktofan, Nilwan, & Fatimah, Z. (2024). Dampak Positif dan Negatif Penggunaan Smartphone Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Action Research Journal, 1(1), h. 14.

Nurul Tri Khofifa, Adisel, N. L. (2022). Bentuk-Bentuk Hadiah (Reward) Dan Penerapannya Dalam Kegiatan Belajar Siswa Di SD Negeri 1 Kota Bengkulu. JPT : Jurnal Pendidikan Tematik, 3(2), 1–12. https://www.siducat.org/index.php/jpt/article/view/408

Prawira, P. A. (2012). Psikologi Pendidikan Dalam Prespektif Baru (A. Media (ed.)). ArRuzz Media.

Rifky, S., Putra, J. M., Ahmad, A. T., Widayanthi, D. G. C., Abdullah, G., Sunardi, S., & Syathroh, I. L. (2024). Pendidikan Yang Menginspirasi: Mengasah Potensi Individu. Yayasan Literasi Sains Indonesia.

Sukanta, I. K. (2022). Determinasi Hukuman Sebagai Alat Pendidikan Terhadap Perilaku Peserta Didik. Suluh Pendidikan, 20(1), 59–71. https://doi.org/10.46444/suluh-pendidikan.v20i1.418

Sunarti Rahman. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, November, 289–302.

Susanty, F. (2021). Pola Pemberian Hadiah dan Hukuman dalam Mendidik Anak Menurut Pendidikan Islam. Journal Tarbiyah Islamiyah, 6(1), 71–82.

Tambak, S. (2017). Pemikiran Pendidikan al-Ghazali. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 7(2), 136. https://doi.org/10.21927/literasi.2016.7(2).136-152

Ulfah, N. Y., Dzakiah, D., & Alhabsyi, F. (2022). Pemberian Hadiah dan Hukuman dalam Pendidikan Islam. Prosiding Kajian Islam Dan Integrasi Ilmu Di Era Society (KIIIES) 5.0, 1, 224–227. https://jurnal.uindatokarama.ac.id/index.php/kiiies50/article/view/1071

Wani, K. E., & Sutarini. (2022). Analisis Dampak Pemberian Reward and Punishment Pada Proses Pembelajaran Tematik Siswa Kelas IV SDN 064955 Medan. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 1(3), 233–247. https://www.jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/EduGlobal/article/view/1446

Yeni, D. F., Putri, S. L., & Setiawati, M. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Siswa Smp N 1 X Koto Diatas. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 10(2), 133–140. https://doi.org/10.24127/pro.v10i2.6591

Published
2024-10-04
How to Cite
Nagiya, Alfian, M., & Asbupel, F. (2024). Relevansi Pemberian Hukuman Perspektif Al-Ghazali dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Sekolah Menengah Atas. CENDEKIA, 16(02), 393-404. https://doi.org/10.37850/cendekia.v16i02.807