Pemanfaatan Media Electronic sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam

  • Nurul Istiqomah Universitas Nurul Jadid
  • M. Mahbubi Universitas Nurul Jadid
Keywords: Electronic Media Utilization, Improving Comprehension, Learner Understanding

Abstract

This research aims to describe using electronic media to improve students' understanding, especially in learning Islamic Cultural History. The method used in this research is the descriptive qualitative method, which is a technique used in data collection through observation, interviews, and documentation. To determine the validity of the data, researchers triangulated data sources to check data and compare data. The results showed that the implementation of LED TV electronic media in the learning process of Islamic Cultural History uses two features, namely visual and audiovisual. In the implementation process, the presentation of material through PowerPoint, video content, movies, pictures, and others. In addition to audiovisual viewing, teaching staff also conduct short discussions which are carried out as a form of strengthening students' memory of learning material. By utilizing this electronic media, teachers can provide a more real understanding to students and be able to improve students' memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

M. Mahbubi, Universitas Nurul Jadid

Fakultas Agama Islam

References

Adam, A. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Media Visual. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 04(1), 54–57. https://doi.org/10.26618/jrpd.v4i1.4820

Andhita, P. R. (2021). Komunikasi Visual. CV ZT Corpora. Banyumas, 1.

Antoni, A. (2023). Konsep Aplikasi Mobile Pembelajaran Dan Media Sosial Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Cendekia : Media Komunikasi Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 15(2), 374–384. https://doi.org/10.37850/cendekia

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–6.

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 01–17. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i2.938

Hamka, A. F. (2022). Pemanfaatan Smart TV Sebagai Media Pembelajaran Visual PAI di SMK AL SHIGHOR. Tsaqafatuna, 4(2), 192–199. https://doi.org/10.54213/tsaqafatuna.v4i2.179

Handayani, A., Shunhaji, A., & Muid, A. (2024). Peningkatan Motivasi Belajar Peserta didik dengan Penggunaan Mind Map pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. In Journal of Education Research (Vol. 5, Issue 2). https://doi.org/10.37985/jer.v5i2.979

Imam Ikhsan, N., & Irfani, F. (2022). Efektivitas Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam terhadap Hasil Belajar Siswa di MTs Badru Tamam. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 4(4), 899–917. https://doi.org/10.47476/reslaj.v4i4.1006

Jubaedah, S., & Rahim, A. (2022). Pemanfaatan Audio Visual dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Kelas 4 Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Haurgeulis. Jurnal Penelitian Multidisiplin Ilmu, 1(2), 073–082. https://doi.org/10.59004/metta.v1i2.97

Junaedi, I. (2019). Proses pembelajaran yang efektif. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 3(2), 19–25. https://journal.stmikjayakarta.ac.id/index.php/jisamar/article/view/86

Kartika, I., Fabianza, I., & Sunasa, A. A. (2024). Analisis Pengaruh Desain Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Persepsi Guru terhadap Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Siswa Madrasah Tsanawiyah Islam Terpadu Bogor. EduInovasi: Journal of Basic Educational Studies Vol 4 No 2 (2024) 459–474 P-ISSN 2774-5058 E-ISSN 2775-7269 DOI: 47467/Eduinovasi.V4i2.238, 4(2), 459–474. https://doi.org/10.47467/edu.v4i2.238

Kustandi, C., Farhan, M., Zianadezdha, A., Fitri, A. K., & L, N. A. (2021). Pemanfaatan Media Visual Dalam Tercapainya Tujuan Pembelajaran. Akademika, 10(02), 291–299. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1402

Laily, I. M., Astutik, A. P., & Haryanto, B. (2022). Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 160–174. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i2.250

Lubis, R. R., & Gusman, M. (2022). Proses Pembelajaran Melalui Interaksi Edukatif Dalam Pendidikan Islam. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 16(1), 18–33. https://doi.org/10.51672/alfikru.v16i1.86

Mahbubi, M. (2023). Mengeksplorasi Penggunaan Tiktok Sebagai Sarana Pembelajaran Pengetahuan Islam Kalangan Digital Native. 07. https://doi.org/10.24127/att.v6521a2366

Mahbubi, M., Haydar, M. ’Affan, Kamal, Ach. B., Bihi, Moh. A. K., Yaqin, A. A., Rahmatullah, A. Z. A., Maksum, A., Munir, M., Rahmat, A. B., & Tobibi, M. R. (2023). Media pembelajaran interaktif menggunakan canva pada mata pelajaran fiqih kelas ix di MTS Nurul Wahid Alwahyuni Sumberan Besuk Probolinggo. BAHTSUNA: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 5(2), 100–107. https://doi.org/10.55210/bahtsuna.v5i2.249

Mahbubi, M., & Syafi, A. (2024). Nilai-Nilai Sejarah Kebudayaan Islam Pada Siswa Melalui Channel Youtube Keluarga Arif. 12(1), 105–112. https://doi.org/10.23960/J-Simbol

Munif, M., Rozi, F., & Kulsum, U. (2022). Jurnal Manajemen dan Ilmu Pendidikan. Desain Video Vlog Dalam Menumbuhkembangkan Karakter Anak Usia DinI, 4(1), 78–93. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2016.03.001

Nasrodin, Izza Muttaqin, A., & Ahmad Dhani, D. (2023). Penerapan Video Animasi Dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Guna Memperdalam Pemahaman Peserta Didik Di Era Digital. Incare International Journal Of Education Resources, 04(04), 325–338. https://doi.org/10.59689/incare.v4i4.864

Nisa, Rofiatun. (2024). Islamic Primary School Teachers’ Perceptions on Digital Technology-Based Learning. Cendekia, 16(01), 162-171. https://doi.org/10.37850/cendekia.v16i01.654

Nomleni, F. T., & Manu, T. S. N. (2018). Pengembangan Media Audio Visual dan Alat Peraga dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), 219–230. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i3.p219-230

Nurfadhillah, S. (2021). Media Pembelajaran di Jenjang SD. CV Jejak. Sukabumi, 104.

Permendikbud. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia Nomor 65. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 53(9), 1689–1699.

Rahman, R. H. (2021). Penerapan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Akhlak Anak Sekolah Dasar Di Masa Pandemi. Islamika : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 21(01), 46–54. https://doi.org/10.32939/islamika.v21i01.831

Rifky, S., Putra, J. M., Ahmad, A. T., Widayanthi, D. G. C., Abdullah, G., Sunardi, S., & Syathroh, I. L. (2024). Pendidikan Yang Menginspirasi: Mengasah Potensi Individu. Yayasan Literasi Sains Indonesia.

Rohmawati, D, Nisa, R, & Hasyim. (2023). Gaya Mengajar Guru dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas II Madrasah Ibtidaiyah. IBTIDA’, 4(01), 78-89. https://doi.org/10.37850/ibtida’.v4i01.478

Susanto, D., Jailani, Ms., & Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, U. (2023). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Penelitian Ilmiah. https://doi.org/https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.60

Syahabudin. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Penggunaan Media Pembelajaran Audiovisual Pada Kelas 12 Ipa 1 Man Bulungan. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Agama Islam (PPGAI), 3(2), 382–389. https://e-proceedings.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/PPGAI/article/view/4136

Tohet, M., & Zahrona Alfaini, F. (2023). Pembelajaran Hybrid: Integrasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Dengan Konvensional Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Tajwid. 07. https://doi.org/10.24127/att.v6521a2366

Trinova, Z., & Nini. (2019). Pemanfaatan Film Sebagai Media Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) di MTsN Model Padang. Seminar Nasional Sejarah Ke 4 Jurusan Pendidikan Sejarah Universitas Negeri Padang, 508–526.

Umrati, & Wijaya, H. (2020). Analisis Data Kualitatif Teori Konsep dalam Penelitian Pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray. Makassar, 01–140.

Wahyudi, W., & Ariyani, C. D. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Basicedu, 7(6), 3692–3701. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i6.6507

Widhayanti, A., & Abduh, M. (2021). Penggunaan Media Audiovisual Berbantu Power Point Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1652–1657. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.975

Yona Sidratul Munti, N., & Asril Syaifuddin, D. (2020). Analisa Dampak Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1799–1805.

Published
2024-09-22
How to Cite
Istiqomah, N., & Mahbubi, M. (2024). Pemanfaatan Media Electronic sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. CENDEKIA, 16(02), 367-382. https://doi.org/10.37850/cendekia.v16i02.800