Peran Yayasan Pendidikan Islam dan Asuhan Yatim/Miskin Al-Mukmin Ngruki dalam Mengatasi Radikalisme dan Menanamkan Moderasi Beragama

  • Lady Eka Rahmawati Sekolah Tinggi Islam Al-Mukmin Surakarta
Keywords: Business Charity, Moderation, Islamic Education Foundation Al-Mukmin Ngruki

Abstract

This article aims to explain the role of the Islamic Education and Orphan/Poor Al-Mukmin Foundation (YPIA) in improving Islamic religious education, overcoming radicalism, and instilling religious moderation in students in Ngruki, Cemani, Sukoharjo, Central Java. This research is library research with a qualitative approach in the form of field research. Data collection techniques are carried out by observation, interviews and documentation of all reference sources. The results of this research conclude that the Islamic Education Al-Mukmin Ngruki Foundation plays an active role in educating the nation's next generation and applies a moderate attitude to all business charity units under its auspices. YPIA educational institutions consist of PAUD IT Al-Mukmin, RA Al-Amin II, RA Al-Amin III, SD Al-Amin, SMA 1 Islam Gading Surakarta, Islamic High School al-Mukmin (STIM) Surakarta and Pondok Pesantren Al-Mukmin Ngruki Surakarta. In the social and economic fields, YPIA oversees the Orphan/Poor Orphanage Institution, the Zakat Collection Unit (UPZ) or Baitul Mal Al-Mukmin (BMA), and the Ta'awun Islamic Boarding School Cooperative. The diversity of YPIA's charity business units reflects the moderation of diversity in overcoming the development of radicalism from an early age.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afrizal. (2014). Metode Penelitian Kualitatif: Sebuah Upaya Mendukung Penggunaan Penelitian Kualitatif Dalam Berbagai Disiplin Ilmu. Jawa Barat: PT RajaGrafindo Persada.

Alam, M. (2017). Studi Implementasi Pendidikan Islam Moderat dalam Mencegah Ancaman Radikalisme di Kota Sungai Penuh Jambi. 36.

al-Asfahany, A. R. (2009). Mufradat al-Fazil Al Qur’an. Damaskus: Darul Qalam.

Anshory, I. K. (2022). Sejarah Pondok Pesantren Islam Al-Mukmin. Sukoharjo: Humas Pesantren Ngruki.

Aulia, A. (2009). Yayasan al-Hikmah: sejarah perkembangan dan peranannya dalam mengembangankan agama Islam di Jakarta Selatan: 1986-2008. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.

Boland Jr, R. J. (1985). 10 Phenomenology: A Preferred Approach to Research on System Informasition .

Fahrizal, A. (2020). Islamisasi di Kota Surakarta dan Sekitarnya masa Orde Baru: Sebuah Tinjauan awal. Jurnal Lembaran Sejarah, 16 (1). 65.

Faiqah, N. &. (2018). Radikalisme Islam vs Moderasi Islam: Upaya Membangun Wajah Islam Indonesia yang Damai. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 17(1), 33–60.

Fatria, N. N. (2022). Pengaruh Bimbingan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas IV. Ibtida', 3(1), 28-37

Fanani, Z. (2024). Penelitian terkait FPI Analisis Filosofis Penerapan Moderasi Keberagamaan di Pondok Pesantren Islam Al-Mukmin Ngruki. Sanaamul Quran: Jurnal Wawasan Keislaman, 5(1). https://doi.org/10.62096/sq.v5i1.67.

Fuaduddin. (2003). Pondok Pesantren Islam Al-Mukmin Solo (Studi Tentang Sistem Pendidikan, Faham Keagamaan dan Jaringan). Edisi 1, Cet.I. Jakarta: Puslitbang Pendidikan Agama dan Keagamaan.

Hadi, W. S. (2020). Peran Yayasan Pendidikan Islam Terhadap Peningkatan Pemahaman Agama Mahasiswa (Studi Kasus di Yayasan Pendidikan Islam Al-Atsari Yogyakarta). Universitas Muhammadiyah Ponorogo.

Haitomi, F. S. (2022). Moderasi Beragama dalam Perspektif Kementerian Agama Republik Indonesia: Konsep dan Implementasi. Al-Wasaiyyah: Journal of Religious Moderation, 1(1), 66-83.

Jauhari, M. M. (2021). Kiprah Santri Ngruki Untuk Negeri. IKAPPIM Ngruki. Sukoharjo. Sukoharjo: IKAPPIM Ngruki.

Kakanwil, H. (2022). https://jateng.kemenag.go.id/berita/kakanwil-mustain-ahmad-selaraskan-gerakan-moderasi-beragama-kepada-professors-dan-scientists-muda/. diakses pada Januari 2023.

Lindawati, Y. D., & Wahananto, J. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Perkembangan Moral Peserta Didik. IBTIDA', 1(1), 61-70.

Murtadho, M. (2017). Reproduksi Paham Keagamaan dan Respon Terhadap Tuduhan Radikal (Studi Kasus Pesantren Ngruki Pasca Bom Bali 2002. Harmoni: Journal Multicultural and Multireligious, 16 (1), 75-93. https://doi.org/10.32488/harmoni.v16i1.62.

Ngruki, T. P. (2020). Sekilas Profil Pondok Pesantren Islam al-Mukmin. Sukoharjo: Humas Pesantren al-Mukmin.

Nugroho, S. (2008). Menyintas Menyeberang: Perpindahan Massal Keagamaan Pasca 1965 di Pedesaan Jawa. Syarikat Yogyakarta, 8-9.

Nugroho, T. (2022). Pendidikan Toleransi Beragama Di Pondok Pesantren Islam Al Mukmin Ngruki, Sukoharjo (Studi Tentang Analisis Filosofis Penerapan Moderasi Keberagamaan Kurikulum Dan Implementasi Pembelajaran). Yogyakarta: Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Putri. (2022). https://www.infopublik.id/kategori/nasional-sosial-budaya/660512/kemenko-pmk-sampaikan-pesan-presiden-dan-tanam-1000-bibit-pohon. diakses pada januari 2023.

Sodiq, I. &. (2019). Radicalism): The Santri Perspective in Rural Java, Universitas Negeri Semarang. In International Conference on Rural Studies in Asia (ICoRSIA 2018) (pp. V. 313. pp. 67-71. https://doi.org/10.2991/icorsia-18.2019.17). Atlantis Press.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syaifudin, M. (2006). Kebijakan Pemerintah Tentang Yayasan dan Eksistensi Madrasah Swasta di Indonesia (Antara Solusi dan Permasalahannya). Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 5 (1), 70-89.

Published
2024-03-23
How to Cite
Rahmawati, L. E. (2024). Peran Yayasan Pendidikan Islam dan Asuhan Yatim/Miskin Al-Mukmin Ngruki dalam Mengatasi Radikalisme dan Menanamkan Moderasi Beragama. CENDEKIA, 16(01), 149-161. https://doi.org/10.37850/cendekia.v16i01.650