Metode Pengajaran Guru untuk Genarasi Z di Era Society 5.0 pada Mata Pelajaran Fiqih di Madrasah Aliyah Palembang
Abstract
Determining teaching methods is very important, because the success or failure of achieving teaching objectives depends on how the teaching and learning process is structured and carried out effectively and efficiently. This research aims to determine and analyze the process of implementing teaching methods with students' perceptions of the methods used by fiqh subject teachers at Madrasah Aliyah Negeri 2 Palembang. This research approach uses a qualitative approach with a case study type. The population and sample of this research is one fiqh teacher and 4 students of Madrasah Aliyah Negeri 2 Palembang. 2 students consisting of 1 male, 1 female from class IX IPA 5, 2 students consisting of 1 male and 1 female student from class IX IPS 2. Data collection techniques are observation, interviews and documentation. The results of this research show that teachers' teaching methods have an important role in creating effective and enjoyable learning experiences for students. Varied and innovative methods, such as those used by a teacher at MAN 2 Palembang, can increase student enthusiasm and creativity. However, several obstacles arise, especially related to the limitations of learning media, especially in the context of online learning. Solutions to improve the quality of learning include forming teacher deliberation groups, discussions between teachers, regular training, and improvements to technological infrastructure.
Downloads
References
Agustine, V. N. (2021). Esai Peran dan Manfaat Lingkungan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia [Preprint]. Open Science Framework. https://doi.org/10.31219/osf.io/qgryt
Albasith, R., & Dahlan, D. N. (2020). Upaya Guru Mengatasi Kejenuhan Belajar Fikih Pada Siswa di Madrasah Tsanawiyyah Antasari Samarinda Tahun Ajaran 2019-2020. Jurnal Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Borneo, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.21093/jtikborneo.v1i2.2436
Ambarura, P. (2023). Analisis Penerapan Teknologi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Atas. World Education, 1(1), 25–34.
Arianti, A. (2019). Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Didaktika : Jurnal Kependidikan, 12(2), Article 2. https://doi.org/10.30863/didaktika.v12i2.181
Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), Article 3. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279
Disitri, V. (2021). Peran dan Manfaat Lingkungan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia [Preprint]. Open Science Framework. https://doi.org/10.31219/osf.io/cfzau
Djollong, A. F., & Akbar, A. (2019). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Penanaman Nilai-Nilai Toleransi Antar Ummat Beragama Peserta Didik untuk Mewujudkan Kerukunan. Jurnal Al-Ibrah, 8(1), Article 1.
Fakhruriza, O. (2020). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas yang Inovatif. Al-Munqidz : Jurnal Kajian Keislaman, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.52802/amk.v8i1.180
Ghozali, M. Y. Y. (2022). Penerapan Metode Focused Group Discussion (FGD) Untuk Meningkatkan Kinerja Guru Dalam Mengajar di MTS Nurul Ulum Tegalwangi Umbulsari Kabupaten Jember Tahun Pelajaran 2021/2022. PESAT, 8(1), Article 1.
Hafiuluddin, H., & Hanafi, A. (2023). Efektivitas Pembelajaran Madrasah Digital Berbasis Teknologi Informasi Pada MTS Negeri 1 Makassar. EDUCANDUM, 9(2), Article 2. https://doi.org/10.31969/educandum.v9i2.1222
Haryani, H. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Google Form untuk Meningkatkan Antusiasme Siswa dalam Mengerjakan Ulangan pada Mata Pelajaran Fiqih. SECONDARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 1(3), Article 3. https://doi.org/10.51878/secondary.v1i3.327
Jamroh, N. M. B., & Nisa, K. (2021). Implementasi Metode Drill Dalam Meningkatkan Hafalan Kosakata Bahasa Arab Di Madrasah Aliyah Al Amiriyyah Blokagung Banyuwangi. Tadris Al-Arabiyat: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 1(02), 317–333. https://doi.org/10.30739/arabiyat.v1i02.1405
Kurniawan, H. (2020). Penerapan Model Pembelajaran “Flash Card Game” dan “Quiz-Quiz Trade” Pada Materi Produk Kreatif dan Kewirausahaan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Teknik Audio Video [Preprint]. INA-Rxiv. https://doi.org/10.31227/osf.io/ckbxt
Kusumaningtyas, R., Sholehah, I. M., & Kholifah, N. (2020). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Guru Melalui Model dan Media Pembelajaran bagi Generasi Z. Warta LPM, 23(1), Article 1. https://doi.org/10.23917/warta.v23i1.9106
Magdalena, I., Hifziyah, M., Aeni, V. N., Rahayu, R. P., & Hilmaniyah, N. A. (2020). Analisis Perbedaan antara Kurikulum KTSP dengan Kurikulum 2013 di SD Negeri Sampora II. BINTANG, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.36088/bintang.v2i1.804
Mahpudin, P. (2022). Upaya Guru Dalam Peningkatan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Fiqih Dengan Menggunakan Metode Jigsaw Pada Siswa Kelas Vii Pondok Pesantren Daar El-Qolam 4 Gintung, Jayanti, Tanggerang, Banten. Aksioma Ad Diniyah : The Indonesian Journal Of Islamic Studies, 10(2), Article 2. https://doi.org/10.55171/jad.v10i2.744
Nasrullah, A., & Waqfin, M. S. I. (2023). Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas XI dI MAUWH Bahrul Ulum Tambakberas Jombang. Islamika, 5(4), 1338–1357. https://doi.org/10.36088/islamika.v5i4.3738
Nazla, S., Wahyuni, S., & Adiyono, A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Penerapan Metode Pembelajaran Fiqih yang Efektif di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Paser. Fikruna, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.56489/fik.v6i2.122
Nurdin, N. (2017). Manajemen Sekolah Efektif dan Unggul. Jurnal Administrasi Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.17509/jap.v13i1.6387
Rifky, S., Putra, J. M., Ahmad, A. T., Widayanthi, D. G. C., Abdullah, G., Sunardi, S., ... & Syathroh, I. L. (2024). Pendidikan Yang Menginspirasi: Mengasah Potensi Individu. Yayasan Literasi Sains Indonesia.
Rohmawati, D., Nisa, R., & Hasyim, H. (2023). Gaya Mengajar Guru dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas II Madrasah Ibtidaiyah. Ibtida’, 4(01), 78-89. https://doi.org/10.37850/ibtida’.v4i01.478
Sapiudin, S., Nata, A., & Syihab, U. (2016). Model Pembelajaran Ilmu Ushûl Fiqh di Jurusan Pendidikan Agama Islam (Analisis Penerapan Model Pembelajaran Konvensional dan Pembelajaran Berbasis Masalah). Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v5i1.571