Implementasi Pendidikan Karakter Disiplin pada Ekstrakurikuler Hizbul Wathan di Sekolah Menengah Kejuruan
Abstract
The purpose of this research is to investigate how character education in discipline is implemented in the extracurricular activity 'Hizbul Wathan' at SMK Muhammadiyah 1 Semarang, as well as the contribution and impact generated from the application of character education in the discipline within the 'Hizbul Wathan' extracurricular at SMK Muhammadiyah 1 Semarang. This is a qualitative study, and the researcher collected data using interview and observation techniques. The Head of the Student Affairs Department and the coach or person in charge of the 'Hizbul Wathan' extracurricular at SMK Muhammadiyah 1 Semarang were among those interviewed. After the data was gathered, data analysis was conducted, followed by drawing conclusions. The research findings indicate that the 'Hizbul Wathan' extracurricular at SMK Muhammadiyah 1 Semarang contributes to the implementation of character education in the discipline. One form of implementing character education in discipline carried out by SMK Muhammadiyah 1 Semarang is by establishing rules and regulations for the students, providing a role model, and consistently enforcing the rules. By implementing character education in the discipline of the 'Hizbul Wathan' extracurricular, it is expected that this extracurricular activity can actively play a role in shaping quality discipline in its members, enabling them to become disciplined and influential individuals in the future.
Downloads
References
frizal. (2014). Metode penelitian kualitatif: Sebuah upaya mendukung penggunaan penelitian kualitatif dalam berbagai disiplin ilmu. PT RajaGrafindo Persada.
Al Azizi, N. Q. U. (2018). Kegiatan ekstrakurikuler kepramukaan terhadap pendidikan karakter kedisiplinan. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 12(2), 40. https://doi.org/10.32832/jpls.v12i2.2793
Efendi, M. (2018). Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Program Gerakan Kepanduan Hizbul Wathan Pada Sekolah Dasar Muhammadiyah Vi Palembang. Conciencia, 17(1), 27–39. https://doi.org/10.19109/conciencia.v17i1.1581
Listiowaty, E., & Mitrohardjono, M. (2019). Strategi Pengembangan Karakter dalam Kegiatan Kepanduan Hizbul Wathan (HW) (Studi Kasus pada Sekolah Dasar Muhammadiyah 5 Kebayoran Baru). Jurnal Tahdzibi, 4(2), 1–8. https://doi.org/10.24853/tahdzibi.4.2.103-110
Muchtar, D., & Suryani, A. (2019). Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 50–57. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v3i2.142
Narimo, S., & Irawan, E. P. (2019). Manajemen Ekstra Kurikuler Hizbul Wathan Dalam Pengembangan Nilai-Nilai Karakter di SMK. Manajemen Pendidikan, 13(2), 210–215. https://doi.org/10.23917/jmp.v13i2.7489
Nisa’, Rofiatun. (2019). Internalisasi Pendidikan Karakter dalam Gerakan Literasi Berbasis Kearifan Lokal. Cendekia, 11(1), 11-18. https://doi.org/10.37850/cendekia.v11i1.89
Nuraeni, R., Mulyati, S., Putri, T. E., Rangkuti, Z. R., Pratomo, D., Ak, M., Ab, S., Soly, N., Wijaya, N., Operasi, S., Ukuran, D. A. N., Terhadap, P., Sihaloho, S., Pratomo, D., Nurhandono, F., Amrie, F., Fauzia, E., Sukarmanto, E., Partha, I. G. A., … Abyan, M. A. (2017). Peningkatan Karakter Disiplin dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan melalui Kegiatan Pramuka di Gudep Madrasah Aliyah Negeri Babakan Lebaksiu Kabupaten Tegal Tahun 2016/ 2017. Diponegoro Journal of Accounting, 2(1), 2–6. http://i-lib.ugm.ac.id/jurnal/download.php?dataId=2227%0A???%0Ahttps://ejournal.unisba.ac.id/index.php/kajian_akuntansi/article/view/3307%0Ahttp://publicacoes.cardiol.br/portal/ijcs/portugues/2018/v3103/pdf/3103009.pdf%0Ahttp://www.scielo.org.co/scielo.ph
Omeri, N. (2015). Pentingnya pendidikan karakter dalam dunia pendidikan. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 9(3).
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 1707–1715.
Rahardja, B., & Arifin, Z. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Islami pada Kegiatan Ekstrakurikuler “Hizbul Wathan” (Studi Empirik di SMA Muhammadiyah 3 Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017). Suhuf, 29(2), 108–124.
Rahmawati, E., & Hasanah, U. I. (2021). Pemberian sanksi (hukuman) terhadap siswa terlambat masuk sekolah sebagai upaya pembentukan karakter disiplin. Indonesian Journal of Teacher Education, 2(1), 236–245.
RAHMAWATI, E. L. Y. (n.d.). Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Disiplin Di Smk Negeri 1 Geger Madiun.
Ramdan, A. Y., & Fauziah, P. Y. (2019). Peran orang tua dan guru dalam mengembangkan nilai-nilai karakter anak usia sekolah dasar. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2), 100. https://doi.org/10.25273/pe.v9i2.4501
Setiasih, S. (2013). Karakter Anak Bangsa Perspektif Guru Sebagai Pendidik.
Setyaningrum, Y., Rais, R., & Setianingsih, E. S. (2020). Peran Guru Kelas dalam Pembentukan Karakter Disiplin pada Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(3), 520. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i3.29752
Supiana, S., Hermawan, A. H., & Wahyuni, A. (2019). Manajemen Peningkatan Karakter Disiplin Peserta Didik Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. Jurnal Isema : Islamic Educational Management, 4(2), 193–208. https://doi.org/10.15575/isema.v4i2.5526
Wahono, M. (2018). Pendidikan Karakter: Suatu Kebutuhan Bagi Mahasiswa Di Era Milenial. Integralistik, 29(2), 145–151. https://doi.org/10.15294/integralistik.v29i2.16696
Wirantasa, U. (2017). Pengaruh Kedisiplinan Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(1), 83–95. https://doi.org/10.30998/formatif.v7i1.1272
Zamzami, M. R. (2015). Penerapan Reward and Punishment dalam Teori Belajar Behaviorisme. TaLimuna: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 1–20. http://dictionary.reference.com/