Sinergitas Guru dan Orangtua Dalam Membentuk Karakter Disiplin dan Rasa Hormat Peserta Didik
Abstract
The most important component of success in education is through the synergy of teachers and parents. In reality, in every lesson at school or outside of school, teachers need synergy from parents of students. Therefore, the researcher intends to examine the form of the synergy between teachers and student guardians regarding discipline and respect for MTs students. Al-Husna Dawuhan Krejengan Probolinggo. This research uses a type of qualitative research where the types of data are in the form of observations, interviews, and documentation and uses two data, namely primary and secondary data. The conclusions from this study include: (1) Holding meetings at each grade level to disseminate information about school rules, (2) Establishing a good form of interaction between teachers and student guardians, (3) Teaching students to be able to manage time well, ( 4) Establishing harmony and setting a good example to students, (5) Making reports related to the development of student behavior at school and home, (6) Providing time breaks for students who violate the rules at school and at home.
Downloads
References
Abduh, M. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar Yayasan Pendidikan Sorowako Lawewu Di Sorowako Kabupaten Luwu Timur. Intitut Agama Islam Negri IAIN Palopo. Sorowako Lawewu
Akbar, R., & Mustofa, A. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di SMK Negeri 1 Mojosongo. Journal On Education, 06(01), 5210-5217.
Arifin, Z., Mansyur, Abidin, J., & Mukhtar, U. (2022). Pendidikan Dan Kesehatan Mental Bagi Remaja Dalam Persfektip Islam. Abdi Moestopo, 5(2), 188-194.
Bahri, S. (2016). Nafkah Anak Kepada Orang Tua Dalam Pandangan Hukum Islam (Studi Kajian Hadits Tamlik). Jurnal Hukum Samudra Keadilan, 11(2), 157-171.
Bidayah. (2021, Desember). Penerapan Pendidikan Karakter di MTsN Meureubo. Bidayah : Studi Ilmu-ilmu Keislaman, 12(02), 205-216.
Damayanti, D., Ali, I., & Hamid, W. S. (2022). Pembentukan Karakter Disiplin dalam Institusi Pendidikan Islam: Studi Kasus di MI Roudlotul Huda Kota Semarang. Bulletin of Indonesian Islamic Studies, 46-60.
Darmawanti, R. (2023, Juni). Pola Asuh Orangtua Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Islamic Golden Age Education (IJIGAEd), 3, 64-78.
Diananda, A. (2019, Januari). Psikologi Remaja Dan Permasalahannya. Istighna, 1(1), 116-133.
Faslia, Irwan, Agus, J., Yatun, S., & Rizwan, O. (2023). Edukasi Pendidikan Karakter Disiplin, Tanggung Jawab dan Rasa Hormat pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Abdidas, 4(1), 14-21.
Harahap, Nofianti, S., Rahayu, R., Nitami, N., & Dea. (2023). Menggali Kearifan Lokal Etnis Banjar : Peran Orangtua dalam Membentuk Karakter Anak di Desa Kota Rantang Hamparan Perak Kabupaten Deli Serdang. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8, 961-969.
Hidayati, N., Adyanil, A., Sarwiati, Nurroniyah, F., & Syukron, H. (2022). Aksi Perbaikan Mutu Sekolah terhadap Kedisiplinan Siswa melalui Pelaksanaan Tata Tertib di SMP Ma’arif 1 Kebumen. Ar-Rihlah, 7(MI), 166-179.
Koesoema A, D. (2015). Pendidik Karakter Di zaman Keblinger. (N. A Ariobimo, & D. Novita, Eds.) PT Grasindo.
Larry, P. N., & Narvaez, D. (2014). pendidikan moral dan karakter. Bandung: Nusa Media.
Lickona, T. (2012). Educating for character mendidik untuk membentuk karater. (U. Wahyudin, Ed.) PT Bumi Aksara .
Maryam. (2022). Pembentukan Karakter Disiplin Siswa Di Mi Sidaurip 02 Gandrungmangu Cilacap. Thesis, Institut Agama Islam Nahdlatul Ulama Kebumen, cilacap.
Megawangi, R. (2007). Semua Berakar Pada Karakter. (S. S. Eri, Ed.) Jakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.
Muntuan, V. (2023). Rendahnya Rasa Hormat Siswa SD Inpres Makalonsouw Kepada Guru. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(2), 375-376.
Nafisah, Sobry, M., & Huda, K. (2023, Maret). Sinergitas Peran Guru dan Orang Tua Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Melalui Mata Pelajaran Akidah Akhlak Kelas III MIN 1 Kota Mataram. SEMESTA, 1(1), 55-56.
Nihayati, I., Ismaya, A., & Oktavianti, I. (2021). Pendidikan Karakter Disiplin pada Santri Pondok Pesantren Salaf Terpadu Bahjatur Roghibiin Kudus. Inovasi Penelitian, 1(11), 2395-2402.
Nisa’, Rofiatun. (2018). Pengaruh pola asuh orang tua dan interaksi sosial terhadap hasil belajar mata pelajaran matematika siswa kelas IV di Madrasah Ibtidaiyah se-Kecamatan Lowokwaru Kota Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Nisa’, Rofiatun & Eli Fatmawati. (2020). Kerjasama Orang Tua dan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. IBTIDA’, 1(2), 135-150. https://doi.org/10.37850/ibtida.v1i2.147
Nupusiah, U., Aditya, R., & Dewi, S. (2023, Agustus). Manajemen Kesiswaan dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa (StudiKasus di SMKMa’arif Cijulang). Jurnal Ilmiah Al-Muttaqin, 09(01), 10-16.
Putra, A., & Jadmiko, S. (2021). Rasa Hormat Siswa Kelas Iv Terhadap Guru Baru SDN 03 Sambirobyong. Sultra Educational Journal, 1(2), 7-13.
Rafika, K., & Akhmad, F. (2021). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Mengatasi Degradasi Moral Remaja Di Era Globalisasi. Universitas Ahmad Dahlan(2014), 250-255.
Ratna, M. (2007). Pendidikan Karakter. Bogor: Indonesia Heritage Foundation.
Romadiah, & Shanie, A. (2023). Pendidikan Karakter Sekolah Dasar Berbasis Qur’anic Habit di Sekolah ALAM. Al Qolam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 17(3), 1557-1570.
Sakdiah, N. (2017). Pendidkan Karakter Melalui Pembinaan Kasih Sayang Dalam Pandangan Islam . Jurnal Utile, 202-211.
Santoso, D. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Membangun Kemandirian dan Disiplin Siswa di MTsN Kanigoro Kras Kab. Kediri. Didaktika Religia, 2(1), 21-38.
Saputra, A. (2022). Strategi Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada SMP. Genta Mulia, 73-83.
Superi, & Prahastiwi, D. (2022). Upaya Guru PAI dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa pada MasaNew Normal di SMK PGRI 1 Pacitan. Jurnal Penelitian Pendidikan, 14(1), 25-30.
Thabroni, G. (2021, 02). Metode Penelitian Kualitatif: Pengertian, Karakteristik & Jenis. Retrieved from Serupa.id: https://serupa.id/metode-penelitian-kualitatif/
Triwardhani, J., Trigartanti, W., Rachmawati, I., & Putra, P. (2020, Juni). Strategi Guru dalam membangun komunikasi dengan Orang Tua Siswa di Sekolah. Jurnal Kajian Komunikasi, 08(1), 99-113.
Triwiyanto, T. (2021). Pengantar Pendidikan. Indonesia: Bumi Aksara.