The Role of Schools in Shaping Moderate Awareness for Learners

  • Sahri Sahri Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri
  • Suudin Aziz Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri
Keywords: Schools, Religious Moderation, Radicalism

Abstract

This article aims to discuss the role of schools in shaping moderate awareness in young people as an effort to prevent radicalization and identity-based conflicts. This research highlights the importance of schools as educational institutions and social environments in shaping students' attitudes, values, and behaviors. This type of research is a literature study. In carrying out data collection techniques, it is carried out by reviewing literature and relevant library materials in the form of books and articles. Meanwhile, analysis of the data is done in three steps, First, the determination of the design or model; second, the disbursement of main data or primary data, namely individual texts; and third, the search for contextual knowledge so that the research carried out is not in a vacuum, but relates to other factors. The result of this research is that the school is not only a place for the transfer of academic knowledge but also an institution that plays a role in shaping the personality and character of students. Teachers and teaching staff have a central role as role models who guide students toward moderate understanding and behavior. Through daily interactions with students, schools have the opportunity to teach values such as tolerance, mutual respect, and inclusivity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abror, M. (2020). Moderasi beragama dalam bingkai toleransi. Rusydiah: Jurnal Pemikiran Islam, 1(2), 143–155.

Aceng Abdul Aziz, A. M. dan A. K. A. (2021). Implementasi Moderasi Beragama Dalam Pendidikan Islam. In Nuevos sistemas de comunicación e información (Pertama). Lembaga Daulat Bangsa.

Afifudin. (2012). Metode Penelitian Kualitatif. Pustaka Setia.

Agustini, N. M. S. (2018). Tripusat Pendidikan Sebagai Lembaga Pengembangan Teori Pembelajaran Bagi Anak. Magistra: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman, 9(2), 133–154.

Amri, K. (2021). Moderasi Beragama Perspektif Agama-Agama di Indonesia. Living Islam: Journal of Islamic Discourses, 4(2), 179–196.

Arif, A. A., Amin, S., & Rasyid, M. R. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Meningkatkan Pemahaman Moderasi Beragama (Studi Pada Masyarakat Kelurahan Malagusa Kabupaten Sorong). PAIDA: Jurnal Pendidikan Agama Islam Unimuda, 1(2), 106–118.

Digdoyo, E. (2018). Kajian isu toleransi beragama, budaya, dan tanggung jawab sosial media. JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan), 3(1), 42–59.

Habibie, M. L. H., Al Kautsar, M. S., Wachidah, N. R., & Sugeng, A. (2021). Moderasi Beragama Dalam Pendidikan Islam Di Indonesia. Moderatio: Jurnal Moderasi Beragama, 1(1), 121–141.

Hakim, M. N. (2018). Upaya Kepala Madrasah Dalam Membina Budaya Religius. IMPROVEMENT Jurnal Ilmiah Untuk Peningkatan Mutu Manajemen Pendidikan, 5(1), 74–88.

Hamu, F. J. (2023). Peran Penyuluh Agama Katolik Dalam Membangun Moderasi Beragama. Perigel: Jurnal Penyuluhan Masyarakat Indonesia, 2(2), 57–68.

Hasibuan, H. M., & Madya, E. B. (2023). Strategi Komunikasi Forum Kerukunan Umat Beragama (FKUB) Dalam Membangun Moderasi Beragama di Kabupaten Padang Lawas. Kabilah: Journal of Social Community, 8(1), 80–89.

Indonesia, kemnterian agama R. (2019). Moderasi Beragama. Balai pustaka.

Islam, K. N. (2020). Moderasi Beragama di Tengah Pluralitas Bangsa: Tinjauan Revolusi Mental Perspektif Al-Qur’an. KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 13(1), 38–59.

Khairiah, K., & Walid, A. (2020). Pengelolaan keberagaman budaya melalui multilingualisme di Indonesia. Fikri: Jurnal Kajian Agama, Sosial Dan Budaya, 5(1), 131–144.

Kopong, K. (2021). Menalar Hubungan Agama, Pancasila Dan Negara Dalam Membangun Moderasi Beragama Di Era Disrupsi Digital. Atma Reksa: Jurnal Pastoral Dan Kateketik, 6(1), 23–32.

Lessy, Z., Widiawati, A., Himawan, D. A. U., Alfiyaturrahmah, F., & Salsabila, K. (2022). Implementasi Moderasi Beragama Di Lingkungan Sekolah Dasar. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 3(02), 137–148.

Maulani, A. (2012). Tranformasi Learning dalam Pendidikan Multikultural Keberagaman. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 1(1), 29–44.

Muhayati, R. N. anwar dan siti. (2021). Upaya Membangun Sikap Moderasi Beragama Melalui Pendidikan Agama Islam Pada Mahasiswa Perguruan Tinggi Umum. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 1–15.

Mustafa, M. (2023). Sosialisasi Pentingnya Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Melalui Semua Mata Pelajaran dalam Upaya Membangun Karakter Sosial Siswa SMP Negeri 1 Talun. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 14(1), 128–135.

Nopiansah, M., & Nuryanto, M. (2022). Moderasi Beragama Dalam Bingkai Multikultural dan Kerukunan Unat di Indonesia. Akrab Juara: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 7(4), 267–281.

Parhan, M., Nugraha, R. H., & Islamy, M. R. F. (2022). Model of Religious Moderation In Universities: Alternative Solutions To Liberal, Literal And Radical Islam. Edukasia Islamika, 7(1), 1–23.

Prakosa, P. (2022). Moderasi Beragama: Praksis Kerukunan Antar Umat Beragama. Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH), 4(1), 45–55.

Prihatin, B. (2020). Peran Madrasah dalam Membangun Moderasi Agama di Indonesia di Era Milineal. Edukasia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 136–150.

Purbajati, H. I. (2020). Peran Guru Dalam Membangun Moderasi Beragama di Sekolah. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 11(2), 182–194.

Rahmawati, C. A., Sa’adah, F., Nawwaf, M. F., Azzahra, N. R., Mubarok, S., Nugraha, D. M., & Ruyadi, Y. (2020). Toleransi Beragama di Perguruan Tinggi. TOLERANSI: Media Ilmiah Komunikasi Umat Beragama, 15(1), 30–38.

Sahri. (2023). Implementation Of Prophetic Education In Building Religious And Social Culture At Al Fattah Islamic High School. Re-JIEM (Research Journal of Islamic Education Management), 6(1), 18–28.

Salsabila, U. H., Saputra, A., Harsono, L., Husein, M. F., & Ainuzzamania, N. (2021). Penanaman Moderasi Agama Dalam Pendidikan Agama Islam. Review of Multidisciplinary Education, Culture and Pedagogy, 1(1), 45–58.

Selvia, S., Rahmat, M., & Anwar, S. (2022). Tingkat Pemahaman Moderasi Beragama Mahasiswa di Perguruan Tinggi Umum dan Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri. In Intizar. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/intizar/article/view/11667%0Ahttp://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/intizar/article/download/11667/4925

Suprapto, S. (2020). Integrasi Moderasi Beragama dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Edukasi, 18(3), 355–368.

Sutrisno. (1990). Metodologi Research III. Andi Offset.

Zed, M. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. yayasan Obor Indonesia.

Published
2023-10-31
How to Cite
Sahri, S., & Aziz, S. (2023). The Role of Schools in Shaping Moderate Awareness for Learners. CENDEKIA, 15(02), 362-373. https://doi.org/10.37850/cendekia.v15i02.489