Konsep dan Pengarustamaan Gender dalam Pendidikan Islam
Abstract
Writing articles aims to explain the concept and mainstreaming of gender in Islamic education. In the world of education, there is still a gender gap that needs to be overcome by strengthening and implementing gender equality. This research is a qualitative type, collecting data using literature studies by collecting data and taking ongoing discussions with research. The analytical method used is content analysis of content. The results of the study show that Islam highly values gender equality which is reinforced in the explanation of the verses of the Koran. The Qur'an implies gender equality between men and women, namely that women and men have equality in terms of humanity, taklif, rewards, and rewards as well as opportunities for achievement. Gender mainstreaming in Islamic education can be carried out by implementing gender equality through curriculum correlation, incorporating gender-based issues into learning, using teaching materials that are not gender-biased, and providing opportunities for all students to participate in the learning process. The application of a gender mainstreaming strategy in Islamic education is very appropriate to be applied as an effort to reduce the level of discrimination and gender gaps in society.
Downloads
References
Achmad, S. (2019). Kesetaraan Gender dalam Dunia Pendidikan. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1, 17.
Asmaret, D. (2018). Kajian Tentang Gender Perspektif Islam (Studi Analisis Tentang Posisi Perempuan dan Laki-laki dalam Islam). JURIS (Jurnal Ilmiah Syariah), 17(2), 259. doi: 10.31958/juris.v17i2.1164
Bagas Luay Ariziq. (2022). Kedudukan Dan Kondisi Wanita Sebelum Dan Sesudah Datangnya Agama Islam. Jurnal Keislaman, 5(1), 1–12. doi: 10.54298/jk.v5i1.3398
Damayanti, D., & Rismaningtyas, F. (2021). Pendidikan Berbasis Responsif Gender Sebagai Upaya Meruntuhkan Segregasi Gender. Jurnal Analisa Sosiologi, 10. doi: 10.20961/jas.v10i0.47639
Janah, N. (2017). Telaah Buku Argumentasi Kesetaraan Gender Perspektif Al-Qur’an Karya Nasaruddin Umar. Sawwa : Jurnal Studi Gender, 12(2), 183. doi: 10.21580/sa.v12i2.1707
Juliana, G. (2020). Bias Gender dalam Pendidikan (Studi Kasus Pembelajaran Sosiologi Kelas XI dan Potensinya sebagai Sumber Belajar Sosiologi di MAN 1 Buleleng) Oleh: JPSU : Jurnal Pendidikan Sosialogi Undiksha, 1(1). doi: https://doi.org/10.23887/jpsu.v1i1.26663
Kartika, N. (2020). Konsep Kesetaraan Gender dalam Pendidikan Islam. Tsamratul Fikri | Jurnal Studi Islam, 14(1), 31. doi: 10.36667/tf.v14i1.375
Muawanah, E. (2009). Pendidikan Gender dan Hak Asasi Manusia. Yogyakarta: Teras.
Nasution, A. G. J. (2017). Penguatan Gender Dalam Pendidikan Islam. Studi Multidisipliner: Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 17–44. doi: 10.24952/multidisipliner.v4i2.928
Nasution, K. (2009). Pengantar Studi Islam. Yogyakarta: Tazzafa.
Nur, M. M. (2018). Bias Gender Pembelajaran Pendidikan Agama di Aceh. BUANA GENDER : Jurnal Studi Gender dan Anak, 2(2). doi: 10.22515/bg.v2i2.988
Puspitawati, H. (2020). Mewujudkan Pendidikan Adil Gender di Keluarga dan Sekolah. Bogor: IPB Press.
Ratnasari, D. (2019). Gender Dalam Perspektif Alqur’an. Junal Humanika, 1(1), 4. doi: 10.21831/hum.v18i1.23125
Riad, A. (2022). Penguatan Pendidikan Gender (Tela’ah Kritis Dalam Perspektif Islam). Symfonia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 172. doi: https://doi.org/10.00000/symfonia.v2i2.26
Rohmatul Izzad. (2018). Konsep Kesetaraan Gender Dalam Islam: Studi terhadap Pemikiran Hermeneutika Muhammad Syahrur. AL ITQAN: Jurnal Studi Al-Qur’an, 4(1), 29–52. doi: 10.47454/itqan.v4i1.678
Setianingsih, N. T. (2020). Bias Gender Dalam Buku Teks Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Kelas IX Sekolah Menengah Pertama di Kabupaten Banyumas. Universitas Muhammadiyah Purwoerto, Purwokerto.
Setyowati, N. (2019). Pendidikan Gender Dalam Islam: Studi Analisis Nilai-nilai Kesetaraan Gender dalam Pelajaraan PAI di SD Ma’arif Ponorogo. SCAFFOLDING: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 1(01), 35–47. doi: 10.37680/scaffolding.v1i01.41
Suharjudin. (2020). Kesetaraan Gender dan Strategi Pengarustamaannya. Purwokerto: Pena Persada.
Sulistyowati, Y. (2021). Kesetaraan Gender Dalam Lingkup Pendidikan Dan Tata Sosial. IJouGS: Indonesian Journal of Gender Studies, 1(2), 4. doi: 10.21154/ijougs.v1i2.2317
Syafe’i, I., & Mashvufah, H. (2020). KONSEP GENDER DALAM PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 246. doi: https://doi.org/10.24042/atjpi.v11i2.7804
Syahril, S. (2019). Metode Studi Islam Komprehensif dan Implikasinya Terhadap Corak Pemikiran Aliran-Aliran dalam Islam. Analisis: Jurnal Studi Keislaman, 19(2), 339–350. doi: http://dx.doi.org/10.24042/ajsk.v19i2.3616
Umami, R. H. (2020). Relevansi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Pengarusutamaan Gender. Journal of Islamic Education Policy, 4(1). doi: 10.30984/jiep.v4i1.1271
Umar, N. (2021). Argumen Kesetaraan Gender Perspektif al-Qur’an. Jakarta: Paramadina.
Utaminingsih, A. (2017). Gender dan Wanita Karir. Bandung: UB Press.
Wahyudi, D., Ali, M., Kurniasih, N., & Anesti, M. (2020). Diskursus Dan Penguatan Gender Dalam Pendidikan Islam. Setara : Jurnal Studi Gender dan Anak, 02(02). doi: https://doi.org/10.32332/jsga.v2i2.2275