Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Akhlaq di Masyarakat Petani
Abstract
This study aims to determine the parenting style of parents and its implications for moral education in a case study farming community in Banjareja Village, Nusawungu sub-district, Cilacap district. This research is a type of qualitative research with a positivist approach. Data collection is done by observation, and interviews. Those interviewed included village heads, parents, Koran teachers, local communities and children who were used as research subjects. After the data is collected, it is then analyzed, the rare steps of which include collecting data, sorting data and drawing conclusions. From the data analysis, a conclusion was drawn which stated that most of the people of Banjareja Village chose democratic parenting for their children's moral education. Because this democratic parenting style has the advantage that children and parents have a forum for opinions so that they find a middle way to be able to decide a problem. This parenting style is also due to the background of parents who are busy so if they choose an authoritarian parenting style, what happens is that the child will rebel or be permissive, it will happen that the child becomes difficult for parents to manage. So that this democratic parenting style is a good choice for educating children in farming communities.
Downloads
References
Anisah. (2011). Pola Asuh Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 5(1), 70–84.
Chintia Kurniasih Basompe, C. H. S. (2023). Pola Asuh Demokratis Dan Motivasi Belajar Siswa Sma Di Tentena Poso Pada Masa Pandemi Covid-19. 2(5), 1735–1742.
Fauziyah, H. N. (2022). Dampak Pola Asuh Orang Tua dan Intensitas Penggunaan Gadget pada Anak Usia Sekolah Dasar (Studi Kasus di Dukuh Gelang Sukosari Babadan Ponorogo). 102.
H Yunita, I Juraida, T. T. (2023). Pola Asuh Anak Di Rumah Sos Children’s Village Dalam Perspektif Sosiologi.
Ihfanudin, I. (2019). Pola Asuh Orang Tua Single Parent Dalam Mendidik Akhlak Anak (Studi Kasus Di Kelurahan Mlilir Kecamatan Dolopo Kabupaten Madiun).
Iis Suwanti, H. S. (2016). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Mental Emosional Pada Anak Usia Prasekolah (4-6 Tahun). Jurnal Keperawatan, 9(2), 24–33. http://e-journal.lppmdianhusada.ac.id/index.php/jk/article/view/52
Jaarvis, M. (2019). Teori-teori psikologi: Pendekatan modern untuk memahami perilaku, perasaan, dan pikiran manusia. Nusamedia.
Kuswanto, A. V., & Romadhona, A. (2023). Pengaruh Pola Asuh Keluarga Muda ( Toddlers And Kindergarten ) Terhadap Perkembangan. 5(1).
Lestari, L. (2017). Pola Asuh Ayah Dalam Pembentukan Karakter Anak (Studi Multikasus Terhadap Putra-Putri Tenaga Kerja Wanita Di Luar Negeri Di SDN Jambangan 02 Dan SDN Jambangan 03 Dampit, Kab. Malang). Tesis, 4, 9–15.
Lidya, Puspita Sari. (2019). Hubungan Pola Asuh Orangtua Otoriter Dengan Kedisiplinan Siswa Di Smk Negeri 6 Padang.
M Jamil. (2015). Pola Asuh Orang Tua Di Dusun Iii Desa Upang Kecamatan Air Salek Kabupaten Banyuasin. Suparyanto Dan Rosad (2015, 5(3), 248–253.
Mala, M. Y. (2020). Implementasi Pola Asuh Dalam Mengajarkan Toleransi Pada Anak Di Sos Children’S Village Semarang. http://repository.iainpurwokerto.ac.id/id/eprint/7136%0Ahttp://repository.iainpurwokerto.ac.id/7136/2/SKRIPSI FULL YUSUF.pdf
Monalisa, M., Yan, L. S., & Bahri, N. F. (2023). Determinan Pola Asuh Orang Tua pada Anak Usia Pra Sekolah di Era New Normal. Jurnal Keperawatan Silampari, 6(2), 929-936.
Muamanah, S. (2018). Pengaruh Pola Asuh Tua Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 4-5 Tahun Di Desa Bandarabung Kecamatan Abung Surakarta Kabupaten Lampung Utara. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Mukhtar, D., Anwar, S., Nahdlatul, U., Sumatera, U., Padang, K., Barat, S., Foundation, A. A., & Dua, N. (2023). Kebijakan Sekolah dalam Menerapkan Pendidikan Akhlak. 8(1).
Novelia Friska Sirumapea. (2022). Pola Asuh Anak Pada Keluarga Petani Kelapa Sawit. In http://digilib.unimed.ac.id/48962/. Universitas Negeri medan.
Nur’aeni, F. (2022). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 10, 138. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/paud.v10i1.46054
Putri, M. R. (2019). Hubungan Pola Asuh Orangtua dengan Status Gizi pada Balita di Wilayah Kerja Puskesmas Bulang Kota Batam. Jurnal Bidan Komunitas, 2(2), 96. https://doi.org/10.33085/jbk.v2i2.4334
R Yunanda, D. H. (2023). Hubungan Pola Asuh Demokratis Orang Tua Dengan Percaya Diri Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Perbaungan Tahun Ajaran 2021/2022. 3, 47–54.
Rositania, L. W., & Khamdun. (2021). Pola Asuh Orang Tua dalam Pembentukan Disiplin Belajar Anak Selama Pmebelajaran Daring di Desa Trangkil RW 2. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2, 34.
Saputra, F. W. (2020). Pola Asuh Orang Tua Dalam Membentuk Karakter Anak. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 8, 1037.
Sari, D. Y. (2021). Pola Asuh Orang Tua Dalam Membentuk Disiplin Anak Di Masa Pandemi. … : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 78–93. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/pernik/article/view/5424
SARI, N. I. (2021). Pola Asuh Orangtua Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Islam Anak. Universitas Muhammadiyah Magelang.
SHOLEHA, M. (2020). Pola Asuh Keluarga Kiai Pesantren Assathoriyyah di Desa Sukamakmur Ajung Jember dalam Membentuk Karakter Anak.
Subagia, I. N. (2021). Pola asuh orang tua: Faktor, implikasi terhadap perkembangan karakter anak. Nilacakra.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. In A. Nuryanto (Ed.), Bandung:Alfabeta (3rd ed.). Alfabeta.
Syifa, N., Rachman, A., & Asniwati, A. (2023). Kerjasama Orang tua dengan Sekolah dan Pola Asuh Orang tua Berpengaruh terhadap Kemandirian Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 384–397. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3745
ustim, Y., Irma, I., Fitriani, W., Nurlaila, N., & Dasril, D. (2022). Pola Asuh Orang Tua Dalam Membentuk Perilaku Sosial Anak Usia Dini dan Implikasinya Dalam Konseling. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 4335-4344.
Utami, W. Z. S. (2023). Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter dengan Sikap Egois Pada Siswa. 4, 64–76.
Wahid, A. H., & Sholehah, B. (2018). Pendidikan Akhlak Prespektif Al-Ghazali. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 7(2), 194.