Implementasi Budaya Jabat Tangan Dalam Pembentukan Sikap Hormat Siswa
Abstract
This study aims to explore in depth the Mushafahah program in daily activities at Madrasah Ibtidaiyah Al Ghazali Rombasan Pragaan Sumenep. This study used a descriptive qualitative approach with interview, observation, and documentation methods. The analysis was carried out on a single case at Madrasah Ibtidaiyah Al Ghazali, a reflection of Pragaan Sumenep with the method introduced by Miles and Huberman which consisted of data collection, data reduction, data presentation, and verification. The results of the study show that the habit of shaking hands contributes to increasing students' respect for teachers in the madrasah environment and outside the madrasa. This can be proven when students are used to greeting and shaking hands when meeting teachers, speaking politely, and listening when the teacher explains
Downloads
References
Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani. (1378). Fath al-Bari Syarh al-Bukhari (Juz VIII). Mushthafa al-Baby al-Haby.
Amanatin, E. L. (2020). Dari Salaman Ke Senyuman: Dampak Kebijakan Kesehatan Global Terhadap Komunitas Lokal di Era Pandemi. Indonesian Journal of Anthropology, 5 (2). https://doi.org/10.24198/umbara.v5i2.30656
Ananda, S. R. (2022). Internalisasi Sikap Hormat dan Tanggung Jawab Melalui Kisah Hikmah Serta Keteladanan Guru Pada Pembelajaran Daring di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Karakter, XII (1). 10.21831/jpka.v13i1.46385
Atika Ramadhani. (2021). Implementasi Shalat Dhuha Dalam Pembentukan Karakter siswa SMPN 3 Tebat Karai Kabupaten Kapahiang [Skripsi]. Universitas Islam Negeri (UIN) Fatmawati Soekarno Bengkulu.
Fathurahman. (2020). Hakikat Nilai Hormat dan Tanggung Jawab Thomas Lickona dalam Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 5 (2). 10.24235/tarbawi.v5i2.6576
Fitriani, R. P., Leni. (2018). Program Mushafahah (Bersalaman ) SEbagai Upaya Character Building pada siswa sekolah dasar islam swasta pekanbaru. Jurnal Pendidikan agama islam, 2, (01), http://dx.doi.org/10.29240/bjpi.v2i1.297
J.Moleong, L. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (38 ed.). PT Remaja Rodsakarya.
Lickona, T. (2012). Educating For Character: Mendidik Untuk Membentuk Karakter. Bumi Aksara.
Marwiyati, S. (2020). Penanaman Pendidikan Karkter Melalui Pembiasaan. Thufula, 9 (2). http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v8i2.7190
Matondang, A. (2019). Dampak Modernisasi Terhadap Kehidupan Sosial Mayarakat. Jurnal Wahana Inovasi, 8 (2).
Munadi, R. (2021). Berjabat Tangan Dalam Perspektif Kajian Hadits Nabi: Suatu Kajian Ma’ani Al-Hadits. Jurnal Ushuluddin, 23 (1). https://doi.org/10.24252/jumdpi.v23i2.23212
Prasetya, A. E. (2020). Implementasi Sikap Hormat Pada Sekolah Berbasis HUmanistik, SD Sanggar Anak Alam. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 4 (2). https://doi.org/10.35568/naturalistic.v4i2a.635
Qurrotunnisa, A. (2021). Berjabat Tangan dalam Pandangan Islam (1 ed.). Langgam Pustaka.
Rabi’ah, F. dan. (2021). Pendidikan Karakter (1 ed.). Cv Agrapana Media.
Rizqi, M. W. (2019). Pembentukan Karakter Sikap Hormat Siswa Di Madrasah Ibtidaiyah Darut Taqwa Sengon Agung Purwosari-Pasuruan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Samani, M. (t.t.). Konsep dan Model Pendidikan Karakter (3 ed.). PT Remaja Rodsakarya.
Silkyanti, F. (2019). Analisis Peran Budaya Sekolah yang Religius dalam Pembentukan Karakter Siswa. Indonesian Values and Character Education Journal, 2(1), 36–42. https://doi.org/10.23887/ivcej.v2i1.17941
Setyadi, Yulianto Bambang. dkk, Penerapan Budaya 5S sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Siswa di MTs Muhammadiyah 9 Mondokan, Sragen. Buletin KKN Pendidikan. 1(2), 10.23917/bkkndik.v1i2.10774
Yaumi, M. (2016). Pendidikan Karakter: Landasan, Pilar, dan Implementasi (2 ed.). Prenamedia Groub.
Zubaedi. (2011a). Desain Pendidikan Karakter: Konsep dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan (1 ed.). Prenada Media Groub.
Zubaedi. (2011b). Desain Pendidikan Karakter:Konsep dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan (1 ed.). Prenada Media Groub.