Penguatan Kapasitas Mahasiswa Melalui Kompetensi Softskill Public Speaking Bagi Pendidik PAI di Era Milenial

  • Moh. Faizin Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
  • Nadian Nur Afnia Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
  • Abdillah Rosyid Tamimi Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
  • Muhammad Zainul Arifin Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Indonesia
Keywords: College Student, Milenial, Softskill Public Speaking

Abstract

This study aims to identify, describe, and analyze the non-academic abilities of PAI students as prospective educators. In this millennial era, preparation is needed to improve the quality of education. For this reason, skills are needed that are not only based on academic abilities but also non-academic abilities which are soft skills. One of the soft skills abilities is public speaking. Public speaking is very important to instill in students, especially students of Islamic religious education. This qualitative research method uses a library research approach. Data collection techniques using library materials. The results of this study indicate that PAI students who master the soft skills of public speaking greatly affect the quality of education in the future. Therefore, public speaking soft skills are very important for students to master. This ability is very useful for improving the quality of education because a good education is produced by quality students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, F. (2015). Keniscayaan Profesionalitas Guru Bahasa Arab dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Kelas. Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. 7(1). http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v10i1.1378

Ansori, M. (2020). Pengaruh Metode E-Learning Edmodo Nodel Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran PAI. Al Qodiri : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Keagamaan, 18(2), 353-371. Retrieved from http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/qodiri/article/view/3896

Asiyah, S. (2017). Public Speaking Dan Konstribusinya Terhadap Kompetensi Dai”. Jurnal Ilmu Dakwah, 37(2), 198-214. https://doi.org/10.21580/jid.v37.2.2705

Elsap, D. S., & Agus Hasbi, N. (2017). Peningkatan Kapasitas Mahasiswa Dalam Pengelolaan Satuan Pendidikan Luar Sekolah Melalui Program Magang (Studi pada Mahasiswa Program Studi PLS STKIP Siliwangi). Jurnal Empowerment. 6(2). https://doi.org/10.22460/empowerment.v6i2p30-39.547

Faidi, A. (2013). Tutorial Mengajar Untuk Melejitkan Otak kiri dan Kanan Anak. Diva Press.

Farid, A., & Khairusani, M. (2020). Kompetensi Menulis Dan Public Speaking Sebagai Sarana Dakwah Mahasiswa PAI Ditinjau Dari Teori Need For Achievement. AL-WIJDÃN Journal of Islamic Education Studies, 5(2), 212–223. https://doi.org/10.58788/alwijdn.v5i2.549

Hakim, M. A. R. (2016). Pengembangan Materi Bahan Ajar Public Speaking Berbasis Communicative Language Teaching Bagi Mahasiswa di Indonesia. Manhaj: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 4, 229–238.

Hamzah, I., Wahyudin, A. Y., Oktaviani, L., Aldino, A. A., & Julius, A. (n.d.). Pendampingan Pembelajaran Public Speaking Bagi Siswa-Siswi MAN 1 Lampung Tengah.

Helaluddin (last), & Wijaya, H. (2019). Pengembangan Kompetensi Pendidik di Perguruan Tinggi Dalam Menyongsong Era Revolusi Industri 4.0.

Majid, A. (2009). Perencanaan Pembelajaran. PT Remaja Rosda Karya.

Muhmin, A. H. (2018). Pentingnya Pengembangan Soft Skills Mahasiswa Di Perguruan Tinggi. 15(2).

Nahar, K. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri Dan Keterampilan Berkomunikasi Terhadap Kemampuan Public Speaking Mahasiswa Program Studi Pendidikan Administrasi Perkantoran Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Universitas Negeri Yoyakarta.

Nisa', Rofiatun. Pengembangan Media Komik Digital Nussa Rara untuk Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Kelas III Madrasah Ibtidaiyah. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. 7 (1), 78-92. https://doi.org/10.30736/atl.v7i1.1423

Rofiatun Nisa’, Yusnia Dwi Lindawati, & Wahananto, J. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga terhadap Perkembangan Moral Peserta Didik. Ibtida’, 1(1), 61-70. https://doi.org/10.37850/ibtida.v1i1.112

Oktavianti, R. (2021). Kegiatan Mengasah Kemampuan Public Speaking dan Presentasi Online Pada Mahasiswa Universitas Tarumanagara.

Oktavianti, R., & Rusdi, F. (2019). Belajar Public Speaking Sebagai Komunikasi Yang Efektif. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 2(1). https://doi.org/10.24912/jbmi.v2i1.4335

Pringgar, R. F., & Sujatmiko, B. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) Modul Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Pada Pembelajaran Siswa. 05, 13.

Rosadi, N., Robbani, H., & Megayanti, W. (2022). Edukasi Peluang dan Tantangan Pemuda di Era Society 5.0 bagi Mahasiswa Sekolah Tinggi Ekonomi Islam Tiara, Yayasan Napala Indonesia, Bogor, Jawa Barat. PUNDIMAS: Publikasi Kegiatan Abdimas, 1(2), 63–69. https://doi.org/10.37010/pnd.v1i2.703

Sadiman, A. S. (2003). Media Pendidikan: Pengertian, Pengambangan dan Pemanfaatannya. PT Raja Grafindo.

Siswati, S. (2019). Pengembangan Soft Skills dalam Kurikulum untuk Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 17(2), 264. https://doi.org/10.31571/edukasi.v17i2.1240

Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104, 333–339. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039

Sudjana, D. (2003). Pendidikan Luar Sekolah, Wawasan, Falsafah, Teori. Falah Production.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. ALFABETA.

Wijayanti, T., Rachman, M., Kurniawan, M. A., Irawan, H., Diah, N., & Hermawan, D. (2022). Internasionalisasi Kapasitas Mahasiswa melalui Pendidikan Non-formal sebagai Upaya Penguatan Prestasi dan Rekognisi. Integralistik. 33 (1), 32-43. https://doi.org/10.15294/integralistik.v33i1.32431

Published
2023-06-01
How to Cite
Faizin, M., Afnia, N. N., Tamimi, A. R., & Arifin, M. Z. (2023). Penguatan Kapasitas Mahasiswa Melalui Kompetensi Softskill Public Speaking Bagi Pendidik PAI di Era Milenial. CENDEKIA, 15(01), 137-153. https://doi.org/10.37850/cendekia.v15i01.375