Penguasaan Kaedah Nahwu sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Bahasa Arab
Abstract
The ability to read Arabic texts is largely determined by the mastery of the Nahwu rule and carefulness in determining the position of the sentence and the address of i'rab. This study aims to prove the theory that the ability to read Arabic texts has an important role in influencing Arabic skills, namely the correlational mastery of nahwu rules with the ability to read Arabic texts of STIT Al-Fattah students in semester VI. This study uses a quantitative research method with a research sample of 19 students VI. The results show that one of the Arabic text reading skills has a significant correlation with Arabic language skills. Because with good grammar mastery in Nahwu rules, it will make it easier for someone to master Arabic skills, one of which is the ability to read Arabic texts.
Downloads
References
Afifuddin, Muhammad. (2021). Pembentukan Lingkungan Pembelajaran Bahasa Arab Di Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Al-Fattah (STITAF) Siman Lamongan. Cendekia. 13 (01) 42-54. https://doi.org/10.37850/cendekia.v13i01.163
Ahyar, Haerul. (2018). Penguasaan Mufrādat Dan Qawā’id Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. 4. 259–74. https://doi.org/10.14421/almahara.2018.04 2-06
Esi, Endang Purwaningsih, and Okianna. (2016) Peranan Guru Sebagai Fasilitator Dan Motivator Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Di Kelas XI SMK. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa 5, (10) https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/a rticle/view/17132
Fatimah, Nuraini. (2016). Implementasi Cooperative Learning Tipe Think-Pair-Share dalam Pembelajaran Bercerita di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Penelitian Humaniora 16, (2) 90–98. https://doi.org/10.23917/humaniora.v16i2.1862
Kholiq, Ilham Nur. (2017). Korelasi Antara Penguasaan Qawaid Dan Mufradat Dengan Penguasaan Maharah Al Qiraah Dan Maharah Al Kitabah Dalam Kemahiran Berbahasa Arab Di Madrasah Aliyah Alamiriyyah Blokagung Banyuwangi. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam 6, (2) 43–58.
Mania, Sitti. (2017). Observasi Sebagai Alat Evaluasi dalam Dunia Pendidikan dan Pengajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan 11, (2) 220–33. https://doi.org/10.24252/lp.2008v11n2a7
Nisa, Mauidlotun. Politik Pendidikan Bahasa Arab di Perguruan Tinggi : Analisis Wacana atas Program Studi Bahasa Arab di UIN Jakarta dan UI,” May 2018. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handl e/123456789/41661
Peneliti. Nilai Tes Tertulis Mahasiswa/I Semester V Pendidikan Bahasa Arab STAIN Bengkalis. PBA STAIN Bengkalis, November 15, 2021
Ratnaningtyas, Oktavia. (2015). Pembelajaran Menulis Bahasa Arab Di Program Khusus Perkuliahan Bahasa Arab (PKPBA) Universitas Islam Negeri Malang.” Tafáqquh: Jurnal Penelitian Dan Kajian Keislaman 3, (2) 57–73. https://doi.org/10.52431/tafaqquh.v3i2.47
Ridlo, Ubaid. (2015). Model Pembelajaran Bahasa Arab Materi Al-Qawa’id Alnahwiyyah.” AL-MA‘RIFAH: Jurnal Budaya, Bahasa, Dan Sastra Arab 12, (2) 46–57. https://doi.org/10.21009/almakrifah.12.02.05
Ritonga, Mahyudin. (2015). Pandangan Para Ahli Bahasa Tentang Bahasa Serapan Dalam Al-Quran. Afkaruna: Indonesian Interdisciplinary Journal of Islamic Studies 11, (1) 1–28. https://doi.org/10.18196/AIIJIS.2015
Sauri, Sofyan. (2020). Sejarah Perkembangan Bahasa Arab dan Lembaga Islam di Indonesia. Insancita 5,(1) 73–88. https://doi.org/10.2121/incitajisisea.v5i1.1332