Analisis Semiotika Nilai-Nilai Edukasi Dalam Lagu Berencana Itu Keren

  • Syafruddin Pohan Universitas Sumatera Utara
  • Nurhasanah Pratiwi Universitas Sumatera Utara
Keywords: Reproduction health, Semiotics, Songs

Abstract

This paper aims to specifically reveal the signs in the form of educational values contained in the song "Planning is Cool" through a qualitative approach using a descriptive research type of Roland Barthes' semiotic analysis model. The author tries to understand the meanings of reality as well as metaphors in the text of the lyrics of the song "Planning is Cool". Therefore, the subject of this research is the song "Planning is Cool" which is the theme song of the National Family Planning Population Board (BKKBN), and the object of this research is a text document containing the lyrics of the song. The author notes that there are 3 topics of value or educational messages contained in this song, including (1) Self-planning for the future, (2) Self-discipline, (3) Reproductive health for adolescents

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berger, A. A. (2005). Tanda-Tanda Dalam Kebudayaan Kontemporer, Sebuah Pengantar Semiotika (Terjemahan dari: Signs in Contemporary Culture, An Introduction to Semiotics). Yogyakarta : Tiara Wacana.

Desyandri, D. (2015). Nilai-nilai edukatif lagu-lagu minang untuk membangun karakter peserta didik. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 3(2), 126–141.

Feryal, D., & Susanto, A. (2021). Representasi Pesan Edukasi Seks Pada Film Dua Garis Biru Karya Gina S. Noer : Kajian Semiotika. Aksarabaca Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya, 1(2), 181–187.

Fiske, J. (2010). Cultural and Communication Studies-sebuah Pengantar Paling Komprehensif. Yogyakarta : Jalansutra.

Fitriana, H., & Siswantara, P. (2018). Pendidikan kesehatan reproduksi remaja di SMPN 52 Surabaya. The Indonesian Journal of Public Health, 13(1), 107–118.

Khofifah, S. (2019). Analisis Diksi pada Teks Lagu Album Aku Ingin Pulang Karya Ebiet G. Ade. Bahasa Dan Sastra, 4(4), 82–91.

Liliweri, A. (2011). Komunikasi Serba Ada Serba Makna. In Jakarta : Kencana Prenada Media Group.

Riadi, S. (2021). Nilai Moral dalam Lirik Lagu Gugur Mayang (Analisis Semiotika Budaya). PENA: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra Dan Pengajaran, 1(01), 17–28.

Riwu, A., & Pujiati, T. (2018). Analisis Semiotika Roland Barthes pada Film 3 Dara. Deiksis, 10(03), 212–223.

Rusmana, D. (2014). Filsafat Semiotika. In Cet. I. Bandung : Pustaka Setia.

Sahnan, M. (2017). Urgensi Perencanaan Pendidikan di Sekolah Dasar. Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 12(2), 142–159.

Setianingsih, I. (2007). Penggambaran Perempuan dalam Lirik Lagu. Skripsi Surabaya: FIA Ilmu Komunikasi UPN Veteran.

Sinaga, P. S., Djunaidi, B., & Diani, I. (2021). Semiotika Umpasa Bahasa Batak Toba: Pendekatan Rolan Barthes. Jurnal Ilmiah Korpus, 5(1), 81–92.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif, dan R&D. In Cet. Vii. Bandung : Alfabeta.

Sukiyat, H. (2020). Strategi Implementasi Pendidikan Karakter. Surabaya : Jakad Media Publishing.

Sulkhan, K. A. (2020). Mitos Good Influencer dan Politik citra Awkarin dalam Pusaran Demonstrasi Mahasiswa Menolak RKUHP. Jurnal Komunikasi, 15(1), 19–34.

Syafira, S. P., Novianti, R., & Hukmi, H. (2021). Pengembangan Media Koper Perilaku (Koperku) untuk Mengenalkan Perilaku Disiplin Anak Usia 4-5 Tahun. Journal of Education Research, 2(1), 37–43.

Wati, T. W. T., & Ikmaliani, D. S. (2022). Representasi Makna Denotasi dan Konotasi dalam Lirik Lagu Kun Fayakun (Analisis Semiotika Roland Barthes). Alibbaa’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 73–102.

Weisarkurnai, B. F., & Nasution, B. (2017). Representasi Pesan Moral dalam Film Rudy Habibie Karya Hanung Bramantyo (Analisis Semiotika Roland Barthes). Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Riau, 4(1), 1–14.

Published
2022-09-22
How to Cite
Pohan, S., & Pratiwi, N. (2022). Analisis Semiotika Nilai-Nilai Edukasi Dalam Lagu Berencana Itu Keren. CENDEKIA, 14(02), 208-217. https://doi.org/10.37850/cendekia.v14i02.287