Implementasi Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) di Masa Pandemi Covid 19

  • Amir Hamzah Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Agra Dwi Saputra Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Tutut Handayani Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Nurlaeli Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
Keywords: Children with Special Needs, Online Learning

Abstract

This study aims to determine the implementation of learning for children with special needs during the COVID-19 pandemic at SLB Pembina Palembang. This type of research is descriptive qualitative. Data collection techniques using interviews, observation and documentation. Data analysis used in this research is data reduction, data presentation and conclusions. The results showed that the implementation of online learning carried out at SLB Pembina Palembang took the form of assignments, WA groups, use of zoom, alternate schools, home visits, and development of worksheets. A number of obstacles are felt by teachers and students when implementing online learning including parents cannot be actively involved, inadequate facilities, limited teachers, limited learning resources, and low student motivation

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barlenti, I., & Hasan, M. (2017). PENGEMBANGAN LKS BERBASIS PROJECT BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP. JPSI Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(1), 81–86.

Dermawan, O. (2018). STRATEGI PEMBELAJARAN BAGI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SLB. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(2), 886–897. https://doi.org/10.15575/psy.v6i2.2206

Dewi, N. P., Fadilah, N., & Rahma, S. (2020). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN UNTUK ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI SEKOLAH INKLUSI DAN STRATEGI MENANGANINYA. JPI (Jurnal Pendidikan Inklusi), 4, 1–10. https://doi.org/10.26740/inklusi.v4n1.p1-10

Dewi, W. A. F. (2020). DAMPAK COVID-19 TERHADAP IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN DARING DI SEKOLAH DASAR. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 7. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.89

Handayani, T., & Astuti, M. (2022). Manajemen Kelas MIN 1 Teladan Palembang. JIP: Jurnal Ilmiah PGMI, 4(2), 141–155. https://doi.org/10.19109/jip.v4i2.2779

Haqien, D., & Rahman, A. A. (2020). Pemanfaatan Zoom Meeting untuk Proses Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1). https://doi.org/10.30998/sap.v5i1.6511

Imania, K. A., & Bariah, S. K. (2019). RANCANGAN PENGEMBANGAN INSTRUMEN PENILAIAN PEMBELAJARAN BERBASIS DARING. JURNAL PETIK, 5(1), 31–47. https://doi.org/10.31980/jpetik.v5i1.445

Kemendikbud. (2016). Pusat Data Statistika: Gambaran Sekolah Inklusif Di Indonesia Tinjauan Sekolah Menengah Pertama.

Kemendikbud. (2020). Penyesuaian Kebijakan Pembelajaran Di Masa Pandemi COVID-19. Www.Kemdikbud.Go.Id. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/08/kemendikbud-terbitkan-kurikulum-darurat-pada-satuan-pendidikan-dalam-kondisi-khusus

Pangondian, R. A., Santosa, P. I., & Nugroho, E. (2019). Faktor—Faktor Yang Mempengaruhi Kesuksesan Pembelajaran Daring Dalam Revolusi Industri 4.0. Seminar Nasional Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS), 56–60.

Puthree, A. N., Rahayu, D. W., Ibrahim, M., & Djazilan, M. S. (2021). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar selama Pembelajaran Daring. Jurnal Basicedu, 5(5), 3101–3108. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1279

Rasidi, M. A., Hikmatullah, N., & Sobry, M. (2021). Hambatan guru dalam pembelajaran daring: Studi kasus di kelas V MIN 2 Kota Mataram. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 159. https://doi.org/10.30659/pendas.8.2.159-174

Rigianti, H. A. (2020). KENDALA PEMBELAJARAN DARING GURU SEKOLAH DASAR DI KABUPATEN BANJARNEGARA. H A, 7(2), 6. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v7i2.768

Senjaya, W. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana.

Sholeh, A. (2021). Implementasi Pendekatan Home Visit Upaya Mengatasi Problematika Pembelajaran Daring pada Siswa Sekolah Dasar Di Masa Pandemic Covid – 19. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 5(1), 80–89. https://doi.org/10.21067/jbpd.v5i1.5155

Silalahi, E. R., Gunara, S., & Gunawan, I. (2021). Penggunaan Whatsapp Dalam Pembelajaran Daring Mata Pelajaran Seni Budaya Oleh Mahasiswa Program Pengenalan Pengalaman Lapangan Satuan Pendidikan (PPLSP). SWARA-Jurnal Antologi Pendidikan Musik, 1(3), 53–64.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Terayanti, Y. A. (2020). PENGARUH PEMBELAJARAN PADA ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI MASA PANDEMI COVID 19. OFS, 1–8. https://doi.org/10.31219/osf.io/qsn8w

Utomo, K. D., Soegeng, A. Y., Purnamasari, I., & Amaruddin, H. (2021). Pemecahan Masalah Kesulitan Belajar Siswa Pada Masa Pandemi Covid-19 Kelas IV SD. Mimbar PGSD UNDIKSHA, 9(1), 1–9. http://dx.doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i1.29923

Wahyono, H., Nufus, A. B., & Widiyanto, D. (2021). STRATEGI BELAJAR MENGAJAR PADA MASA PANDEMI COVID-19 DI SD NEGERI SUKOSARI. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 5. http://dx.doi.org/10.31002/abdipraja.v2i2.4362

Published
2022-03-08
How to Cite
Hamzah, A., Saputra, A. D., Handayani, T., & Nurlaeli. (2022). Implementasi Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) di Masa Pandemi Covid 19. CENDEKIA, 14(01), 106-118. https://doi.org/10.37850/cendekia.v14i01.261