Multidimensional Dakwah Era Cyberspace Pada Akun Youtobe Ma’had Aly Nurul Jadid

  • Nur Aisyah Universitas Nurul Jadid, Paiton, Probolinggo
  • Abu Khaer Universitas Nurul Jadid, Paiton, Probolinggo
  • Nur Miswatul Yulianti Universitas Nurul Jadid, Paiton, Probolinggo
Keywords: Cyberspaceiera, Literacy digital, Ma'hadialy, Multidimensional da’wah

Abstract

This research aims to analyze and master about the efforts tried by Ma' had Aly Nurul Jadid Paiton Probolinggo in building Multidimensional proselytizing cyberspace era through digital literacy to its academic community. This research uses a qualitative approach to phenomenological types, where researchers seek to master about entwined and growing phenomena. The method of gathering information is tried through participant observation, interview and documentation. Analysis of information is tried through the stages of presentation of information, reduction of information and withdrawal of conclusions. The results showed that digital literacy was tried by Ma' had Aly Nurul Jadid Paiton Probolinggo in building multidimensional proselytizing cyberspace era. Cyberspace is tried through Deployment of Digital Books, Discussion activities, Online Lectures Knolwedge Sharing of Virtual account. As well as Al-amiri's news paper

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abror, Mhd. 2020. Moderasi beragama Dalam BingkaiToleransI. Rusydiah: Jurnal PemikiranIslam 1 (2): 13748. https://doi.org/10.35961/rsd.v1i2.174.

Adawiyah, Rabiah Al, Clara Ignatia Tobing, dan Otih Handayani. (2021). Pemahaman Moderasi Beragama dan Prilaku Intoleran terhadap Remaja di Kota-Kota Besar di Jawa Barat.” Jurnal Keamanan Nasional 6 (2): 161–83. https://doi.org/10.31599/jkn.v6i2.470.

Amelia, D. J., & Ulumu, B. (2019). Literasi Digital di Kalangan Mahasiswa PGSD Universitas Muhamamdiyah Malang. 3(2), 106–111.

Amin, I. M. (2020). Peran Literasi Digital dalam Meningkatkan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Kelas XI IIS 01 SMAI Al-Maarif Singosari Malang. Victarina: Jurnal Pendidikan Islam, 5(10), 59–67.

Anwari, M. H. (2020). Presiden Bems Ma’had Aly Nurul Jadid.

Aziz, R. M., Asyep, M., Sya, N., & Fatihah, I. C. (2020). Peningkatan Kemampuan Literasi Digital bagi Siswa Kelas 4 dan 5 SDN Tanjakan 3 , Kabupaten Tangerang. Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 5(1), 141–148.

Baharun, H., & Finori, F. D. (2019). Smart Techno Parenting: Alternatif Pendidikan Anak pada Era Tekhnologi Digital. Jurnal Tatsqif, 17(1), 52– 69. https://doi.org/10.20414/jtq.v17i1.625

Baharun, Hasan, dan Intania Intania. (2020). Interaksi Simbolik Dan Imaji Religious Dalam Membangun Citra Pondok Pesantren Nurul Jadid.” Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal 5 (1): 71–85. https://doi.org/10.15575/ath.v5i1.7317.

Baharun, H., & Rizqiyah, L. (2020). Melejitkan Ghiroh Belajar Santri Melalui Budaya Literasi di Pesantren. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 108– 117. https://doi.org/10.19105/tjpi.v15i1.3048

Benaziria, B. (2018). Pengembangkan Literasi Digital pada Warga Negara Muda dalam Pembelajaran PPKn melalui Model VCT. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 10(1), 11-20.

Damayantie, A. (2018). Literasi Dari Era Ke Era. Jurnal Pendidikan, 1(1), 1–10.

Diputra, K. S., Tristiantari, N. K. D., & Jayanta, I. N. L. (2020). Gerakan Literasi Digital Bagi Guruguru Sekolah Dasar. Journal of Character Education Society, 3(1), 118-128.

Fitriana, S., Rinandiyana, L. R., & Kurniawan, D. (2019). Pengaruh Integrasi Teknologi dan Literasi Digital terhadap Keunggulan Bersaing Cinema 21. Jurnal Ekonomi Manajemen, 5(1), 35-40.

Fitriarti, E. A. (2019). Urgensi Literasi Digital dalam Menangkal Hoax Informasi Kesehatan Di Era Digital. Metacommunication: Journal of Communication Studies, 4(2), 234-246.

Haliza, N., Kuntarto, E., & Kusmana, A. (2020). Pola Pengembangan Literasi Bahasa Pada Anak Studi Kasus di PAUD Wadas Kelir. Jurnal Metabasa, 2, 38–50.

Haryani, Elma. (2020). Pendidikan Moderasi Beragama Untuk Generasi Milenia: Studi Kasus Lone Wolf” Pada Anak di Medan. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan 18 (2). https://doi.org/10.32729/edukasi.v18i2.710

Indonesia, dan Indonesia, ed. (2019). Moderasi beragama. Cetakan pertama. Jakarta: Badan Litbang dan Diklat, Kementerian Agama RI.

Indriyani, V., Zaim, M., Atmazaki, A., & Ramadhan, S. (2019). Literasi Baca Tulis Dan Inovasi Kurikulum Bahasa. Kembara: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya (e-Journal), 5(1), 108-118.

Irianto, P. O., & Febrianti, L. Y. (2017). Pentingnya Penguasaan Literasi bagi Generasi Muda dalam Menghadapi MEA. Proceedings Education and Language International Conference, 640–647.

Kurniallah, N., & Suharti, S. (2016). Pendidikan Islam Berbasis Inklusifisme dalam Kehidupan Multikultur. Jurnal Penelitian, 10(1), 201–232.

Nisa’, Rofiatun. & Lindawati, Yusnia Dwi. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga terhadap Perkembangan Moral Peserta Didik. IBTIDA’, 1(1), 61-70. https://doi.org/10.37850/ibtida.v1i1.112

Novanda, R. R. (2019). Hubungan Literasi Digital dengan Self Direct Learning pada Mahasiswa di Daerah Miskin Sumatera. Jurnal Ilmu Inoformasi, Perpustakaan, dan Kearsipan, 21(1), 19-25.

Novianti, R., & Riyanto, S. (2018). Tingkat Literasi Media Remaja Desa dalam Pemanfaatan Internet. Jurnal Komunikasi Pembangunan, 16(2), 158-171.

Nurohmah, R., Aini, N., Kholik, A., & Maryani, N. (2020). Literasi Media Digital Keluarga di Tengah Pandemi COVID-19. Educivilia: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1(2), 159. https://doi.org/10.30997/ejpm.v1i2.2834

Nurzakiyah, C. (2018). Literasi Agama Sebagai Alternatif Pendidikan Moral. Jurnal Penelitian Agama, 19(2), 20-29.

Mubit, Rizal. (2016). Peran Agama Dalam Multikulturalisme Masyarakat Indonesia.” Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman 11 (1): 163–84. https://doi.org/10.21274/epis.2016.11.1.163-184.

Pratiwi, A., & Asyarotin, E. N. K. (2019). Implementasi literasi budaya dan kewargaan sebagai solusi disinformasi pada generasi millennial di Indonesia. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 7(1), 65–80.

Rahmadi, Imam Fitri, dan Eti Hayati. (2020). “Literasi Digital, Massive Open OnlineCourses, dan Kecakapan Belajar Abad 21 Mahasiswa Generasi Milenial.” Jurnal Studi Komunikasi dan Media 24 (1): 91. https://doi.org/10.31445/jskm.2020.2486.

Rahmatullah, M. I. (2019). Pengembangan Konsep Pembelajaran Literasi Digital Berbasis Media E-Learning Pada Mata Pelajaran PJOK di SMA Kota Yogyakarta. Journal Of Sport Education (JOPE), 1(2), 56-65.

Raihanah, A. (2020). Literasi digital dan pemahaman konsep himpunan siswa SMP menggunakan media pembelajaran GUI Matlab (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).

Suragangga, I. M. N. (2017). Mendidik lewat literasi untuk pendidikan berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(2), 154-163.

Syawaluddin, A., & Nurhaedah. (2017). The Impact of School Literacy Mobement (GSL) on the Literacy Ability of the Fifth Graders at SD Negeri Gunung Sari, Rappocini District, Makasar. International Journal of Elementary Education,1(4), 238–243.

Ummah, S. K., & Azmi, R. D. (2020). Pelatihan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Teknologi Informatika dengan Bercirikan Joyful Learning. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10(2), 93

Wahidin, U. (2017). Literasi Keberagamaan Anak Keluarga Marjinal Binaan Komunitas di Kota Bogor. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(02), 1- 12.

Published
2022-02-15
How to Cite
Aisyah, N., Khaer, A., & Yulianti, N. M. (2022). Multidimensional Dakwah Era Cyberspace Pada Akun Youtobe Ma’had Aly Nurul Jadid. CENDEKIA, 14(01), 1-14. https://doi.org/10.37850/cendekia.v14i01.257