Pembentukan Karakter Siswa melalui Pembiasaan dan Keteladanan Guru

  • Rhyan Prayuddy Reksamunandar Institut Agama Islam Negeri Manado
  • Hadirman Hadirman Institut Agama Islam Negeri Manado
Keywords: character building, exemplary, habituation

Abstract

The formation of student character through habituation and example can be the basic capital for character building in Islamic educational institutions. With this habituation and example, students get real examples where they study. This study aims to describe the character formation of students through habituation and example of teachers at MIN 1 Minahasa. This study used descriptive qualitative method. The results showed that the formation of student character through habituation at MIN 1 Minahasa was carried out by habituation in carrying out the dhuha prayer, greeting parents, teachers, older siblings, and peers. Students are accustomed to wearing uniforms, memorizing short verses and Asmaul Husna, the attributes of Allah, and getting used to reading prayers before and after the lesson begins and ends. Meanwhile, character building through the example of teachers is carried out by providing advice related to character education during the implementation of the morning apple, the learning process, and students' daily activities at school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adilla, Ulfa. (2013). Implementasi Pendidikan Agama Islam Berbasis Karakter di Madrasah Pembangunan UIN. Jakarta. Skripsi. Jakarta: UIN Syarif Hidayatulllah Jakarta.

Alwasilah, A. Chaedar. (2003). Pokoknya Kualitatif. Jakarta: Kiblat Buku Utama.

Alwi, Hasan, dkk. (2000). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa.

Ardianto, A., Gonibala, R., Hadirman, H., & Lundeto, A. (2020). NILAI PENDIDIKAN KARAKTER BANGSA DALAM TRADISI KATOBA PADA MASYARAKAT ETNIS MUNA. Potret Pemikiran, 24(2), 86-107.

Ardianto, A., Gonibala, R., Hadirman, H., & Lundeto, A. (2020). The Representation of Islamic Educational Values in Katoba Tradition of Munanese Community. INNOVATIO: Journal for Religious Innovation Studies, 20(1), 1-18.

Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pengantar Praktik. Jakarta: PT Asri Mahasaty.

Bolotio, R., Hadirman, H., & Musafar, M. (2021). Prolematika Pengelolaan Pendidikan Islam Non-Formal Pada Komunitas Muslim. Jurnal Ilmiah Iqra', 15(1), 32-47.

Gunawan, Heri. (2012). Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.

Hadirman, H. (2021). Sinergitas Budaya Dan Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Karakter Bangsa. Katoba: Jurnal Pendidikan, Sosial, Budaya, dan Agama, 1(1), 1-10.

Hamdani, Fakih. (2012). Pembentukan Karater Religius pada Peserta Didik di SMP N 8 Purworejo, Kabupaten Banyumas Tahun Pelajaran 2011/2012. Skiripsi. Purworejo: IAIN Purworejo.

Haris, Herdiansyah. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Salemba Humanika.

Iskandar. (2009). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: GP Press.

Koesoema, Dhoni. (2007). Pendidikan Karakter: Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: Grasindo.

Luma, M., Tola, A., & Hadirman, H. (2020). Evaluasi Implementasi K-13 Berdasarkan Model CIPP di SDN 2 Tabongo Kabupaten Gorontalo. Jurnal Ilmiah Iqra', 14(2), 186-204.

Madjid, Abdul dan Dian Andayani. (2011). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Maleong, Lexi, J. (2010). Metodologi Kulaitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulish, Mansur. (2011). Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: PT Bumi Akasara;

Nurwansyah, Anang. (2012). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Novel Ranah 3 Warna Karya A. Fuadi. Skripsi. Purworejo: IAIN Purworejo.

Nisa’, Rofiatun. (2019). Internalisasi Pendidikan Karakter dalam Gerakan Literasi Berbasis Kearifan Lokal . CENDEKIA, 11(1), 11-18 https://doi.org/10.37850/cendekia.v11i1.89

Saifuddin dan Muh. Zuhri. (2020). “Sistem Pendidikan Pondok Pesantren dalam Membentuk Kepribadian Mulia Santri Putra di PP, Al Fattah 1 SIMAN” dalam Jurnal Cendekia: Media Komunikasi dan Pengembangan Pendidikan Islam, 12 (02), https://journal.stitaf.ac.id/index.php/cendekia/article/view/124/295.

Samani, Muchlas dan Hariyanto. (2013). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung. Remaja Rosdakarya.

Samrin. (2016). “Pendidikan Karakter (Sebuah Pendekatan Nilai)”, dalam Jurnal Al-Ta’dib, Vol. 1 No. 9, Januari-Juni 2016. https://media.neliti.com/media/publications/235693-pendidikan-karakter-sebuah-pendekatan-ni-71618df5.pdf

Sastraprradja, M. (1981). Kamus Istilah Pendidikan dan Umum. Surabaya: Usaha Nasional.

Suhariyanto, Endro. (2013). Penanaman Nilai Karakter Melalui Pendekatan Pendidikan Islam di Panti Asuhan Sosial Petirahan Anak (PSPA) Satria Baturaden Tahun 2012. Skripsi. Purworejo: IAIN Purworejo.

Suradi. (2017). “Pembentukan Karakter Siswa melalui Penerapan Disiplin Tata Tertib Sekolah” dalam Jurnal Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, Vol. 2. No. 4, November 2017. https://www.researchgate.net/publication/321041635_Pembentukan_Karakter_Siswa_melalui_Penerapan_Disiplin_Tata_Tertib_Sekolah/link/5a0a3bb80f7e9bb949f97293/download

Wiyani, Novan Ardy. (2013). Membumikan Pendidikan Karakter di SD: Konsep, Praktik, dan Strategi. Jogjakarta: Ar-Russ Media.

Wiyanti, Asri. (2015). Pembentukan Karakter Siswa di MTs Ma’aruf NU 2 Cilongok Kabupaten Banyumas. Skripsi. Purworejo: IAIN Purworejo.

Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter KonSepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Published
2022-03-01
How to Cite
Reksamunandar, R. P., & Hadirman, H. (2022). Pembentukan Karakter Siswa melalui Pembiasaan dan Keteladanan Guru. CENDEKIA, 14(01), 27-38. https://doi.org/10.37850/cendekia.v14i01.251