EFEKTIVITAS METODE DEMONTRASI TERHADAP KETERAMPILAN SISWA DALAM PERAWATAN JENAZAH KELAS XII DI SMK AL FUTUH TIKUNG LAMONGAN

  • Hasyim STIT Al-Fattah Siman Lamongan
  • Hidayatul Fitriyah STIT Al-Fattah Siman Lamongan
Keywords: Demonstration Method, Treatment of the corpse

Abstract

This research is motivated by the low learning outcomes of students in the use of learning methods. The purpose of this study was to determine the effectiveness of demonstration methods on students' skills in caring for the XII class of SMK Al Futuh Tikung. This research uses quantitative research methods, the research design is Quasi Experimental Type Nonequivalent Control Group Design, the research design has a control group and an experimental group. Based on the results of the study showed that "The effectiveness of the demonstration method on students' skills in caring for the corpse. class XII SMK Al Futuh Tikun ”, this can be proven from the sig. (2-tailed) of 0.004 <0.05 and the average learning outcome before using the demonstration method (pre test) was 70.6 and increased after using the demonstration method (post test) to 87.86

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, Muhammad Abdul Qodir dalam Amalia Ema Dan Ibrahim. “Efektifitas Pembelajaran Fiqih Dengan Menggunakan Metode Demonstrasi Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Desa Penggage-Muba”, Jurnal Ilmiah PGMI Vol. 3, No. 1, 2017.

Al Mundziry, Al Hafidz dalam Siti Azizah, “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Fiqih Melalui Penerapan Metode Demonstrasi Di Kelas II Madrasah Ibtidaiyah Al-Hikmah Kalibata Jakarta Selatan”, Skripsi—Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta, 2014.

Al-Aziz, Moh. Syaifullah. (2011). Fiqih Islam Lengkap. Surabaya: Terbit Terang.

Al-Qahthani, Said Bin Ali. Petunjuk Lengkap Tentang Shalat. Saudi Arabia: Al-Maktub At-Ta’awuni Liddah’wah Wal-Irsyad Bis-Sulay, 2008 (versi ebook).

Amalia Ema Dan Ibrahim. “Efektifitas Pembelajaran Fiqih Dengan Menggunakan Metode Demonstrasi Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Desa Penggage-Muba”, Jurnal Ilmiah PGMI Vol. 3, No. 1, 2017.

Anggraini, Kiky Chandra Silvia. “Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dalam Pembelajaran IPS Untuk Meningkatkan Kepekaan Sosial Terhadap Lingkungan Siswa Madrasah Ibtidaiyah Di Lamongan”, Jurnal At-Thulab Vol. 1, No. 1, 2017.

Arifin, Zainal. (2013). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Azizah, Siti. “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Fiqih Melalui Penerapan Metode Demonstrasi Di Kelas II Madrasah Ibtidaiyah Al-Hikmah Kalibata Jakarta Selatan”, Skripsi—Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta, 2014.

Buku Siswa Fiqih. Jakarta: Kementrian Agama Republik Indonesia, 2014

Choirul Mahfud & Niken, dkk. (2018). Religious Radicalism, Global Terrorism and Islamic Challenges in Contemporary Indonesia. Jurnal Sosial Humaniora (JSH), Volume 11, Ed.1.

Depag. Pedoman Integrasi Pendidikan Kecakapan Hidup (Life Skill) Dalam Pembelajaran dalam Mohammad Anif Farizi. “Studi Analisis Kemampuan Psikomotorik Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih Materi Praktek Ibadah Sholat Di MI NU Sabilul Khoirot Jojo Mejobo Kudus”, Skripsi—Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Kudus, 2014.

Farizi, Mohammad Anif. “Studi Analisis Kemampuan Psikomotorik Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih Materi Praktek Ibadah Sholat Di MI NU Sabilul Khoirot Jojo Mejobo Kudus”, Skripsi—Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Kudus, 2014. Di akses pada 11 Nopember 2018.

Fauzi, Ahmad. Daya Serap Siswa Terhadap Pembelajaran Taksonomi Pendidikan Agama Islam, Jurnal Pusaka Media Dan Kajian Pemikiran Islam Vol. 8, No. 1, 2016.

Firdaus. (2004). Ushul Fiqih. Jakarta: Zikrul Hakim.

Fithriyah, Musa’adatul. “Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Tematik Terpadu Tema Peduli Terhadap Makhluk Hidup Untuk Siswa Kelas IV Di MIT Ar Roihan Lawang Malang”, Jurnal Akademika Vol. 9, No. 2, 2015.

Gatot Krisdiyanto & Muflikha, dkk. (2019). Sistem Pendidikan Pesantren dan Tantangan Modernitas, Jurnal Ilmu Pendidikan, Volume 15, Ed.1.

Hasibuan Dan Moedjiono. (2008). Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Maunah, Binti. Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Teras, 2009 (versi ebook).

Mufidah, Nur Hidayatul. “Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Fiqih Dalam Ketepatan Antara Gerakan Dan Bacaan Sholat Melalaui Metode Drill Pada Siswa Kelas II Di MI Miftahul Huda Ngropoh Kecamatan Kranggan Kabupaten Temanggung”, Skripsi—Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Salatiga, 2010.

Mulyasa. (2008). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Musmulyadi. “Peningkatan Hasil Belajar Fiqih Ranah Psikomotor Dengan Menggunakan Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Negeri Pasir Pengairan Kabupaten Rokan Hulu”, Skripsi—Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Pekanbaru, 2013.

Mustofa, Bisri. (2015). Psikologi Pendidikan. Yogyakarata: Parama Ilmu, 2015.

Nur Zaini. (2019). Kurikulum Pendidikan Menurut Ibnu Sina Dan Relevansinya Terhadap Pengembangan Kurikulum Pendidikan, Jurnal CENDEKIA, Volume 11 (2), 111-124

Nuri Ramadhan Dan Edy Suryo. “The Implementation Of Demonstration Method To Increase Students Ability In Operating Multiple Numbers By Using Concrete Object”, International Jurnal Of Sciences: Basic And Applied Research (IJSBAR) Vol. 34, No. 2, 2017.

Pupuh Fatrrohman Dan M. Sobry Sutikno. (2007). Startegi Belajar Mengajar. Bandung: PT Refika Aditama.

Purwanto M. Ngalim. (2014). prinsip-prinsip dan teknik evaluasi pengajaran, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sanjaya, Wina. (2011). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sarwat, Ahmad. (2011). Seri Fiqih Kehidupan (1) Ilmu Fiqih. Jakarta: DU Publishing.

Umar, Bukhari. (2011). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Ikrar Mandiri Abadi.

Zakiyah, Derajat dalam Binti Maunah. (2009). Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Teras.

Published
2020-10-23
How to Cite
Hasyim, & Fitriyah, H. (2020). EFEKTIVITAS METODE DEMONTRASI TERHADAP KETERAMPILAN SISWA DALAM PERAWATAN JENAZAH KELAS XII DI SMK AL FUTUH TIKUNG LAMONGAN. CENDEKIA, 12(2), 179-192. https://doi.org/10.37850/cendekia.v12i2.123