Belajar dan Pembelajaran (Pendidikan Dasar)

  • Annisa Nidaur Rohmah

Abstract

Studying and learning are two concepts that are interconnected, the second is the major activity in education. Learning is interpreted the process of changing behaviour as a result of the interaction of the individual with thoose environments. Behaviour change the result of studying nature continuely, functional, positive, active and through. While learning the interpreted activities process through the stages of planning, implementation and evaluation. This study aims to discuss then theory about the concept of studying and learning in the elemntary school with the hopes of being able to serve as a reference is in finding a breakthrough to increase new teachers and teacher candidates in doing the learning process to the participants teach, until the learning process is not only dominated by the teacher wich in the end caused the participants teach less grow in ability he thinks.   

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Majid. Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2014.

Abidin, Yunus. Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: PT Refika Aditama, 2014.

Abudin Nata. Perspektif Islam tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana, 2009.

Aunurrahman. Belajar dan Pembelajaran, Bandung: Alfabeta, 2013.

Baharuddin dan Eesa Nur Wahyuni. Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta:Ar-Ruzz Media, 2008.

Barnawi dan Arifin. Etika dan Profesi Keguruan. Jogjakarta:Arruz Media, 2012.

Carolyn M. Evertson dan Edmund T. Emmer. Managemen Kelas untuk Guru Sekolah Dasar.Terjemahan:Arif Rahman. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2011.

Dimyati & Mudjiono. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta, 2009.

Dja’far Siddik. Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Citapustaka Media, 2006.

Djamarah, Syaiful Bahrii. Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta, 2015.

Fathurrohman, Pupuh dan M.Sobry Sutikno. Strategi Belajar Mengajar–Strategi Mewujudkan Pembelajaran Bermakna Melalui Pemahaman Konsep Umum & Konsep Islami. Bandung: PTRefika Aditama, 2015.

Gagne, R.M, The Conditions of Learning, New York: Holt, Renhart and Winston, 1977.

Hamalik, Oemar. Proses Belajar Mengajar.Jakarta: PTBumi Aksara, 2013.

Hasibuan dan Mudjiono. Proses Belajar Mengajar. Bandung: PTRemaja Rrosdakarya, 2012.

Hamzah B. Uno & Nurdin Mohamad, Belajar dengan Pendekatan PAILKEM, Jakarta: Bumi Aksara, 2011.

Heri, Dewi. Belajar dan Pembelajaran Sekolah Dasar. Bandung: UPI, 2007.

Indriana, Model Pembelajaran Terpadu diSekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas, 2009.

Muh. Sain Hanafy, Jurnal Pendidikan: Konsep Belajar dan Pembelajaran, Lentera Pendidikan, Vol. 17 No. 1 Juni 2014: 66-79.

Muhammad Darwis Dasopang, Jurnal Pendidikan: Perspektif Strategi Pembelajaran Akhlak Mulia Membangun Transformasi Sosial Siswa Smp, Studi Multidisipliner Volume 1 Edisi 1 2014 M/1435.

Nana Sudjana.Penilaian Hasil Belajar. Bandung:Remaja Rosdakarya, 2002.

Purwanto, Ngalim. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset, 2005.

Purwanto, Ngalim. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset, 2011.

Republik Indonesia, Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 tantang Sistem Pendidikan Nasional.

Rohiyat. Manajemen Sekolah Teori Dasar dan Prakyek. Bandung: Refika Aditama, 2009.

Sagala, Syaiful. Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta, 2009.

Sagala, Ssyaiful. Konsep dan Makna Ppembelajaran. Bandung: Alfabeta, 2013.

Sallis, Edwad. Manajemen Mutu Pendidikan.Terjemahan: Ahmad Ali Riyadl dan Fahrurrozi. Jogjakarta:Diyapers, 2011.

Saondi dan Aris Suherman. Etika Profesi Keguruan. Bandung: PT Refika Aditama, 2012.

Sardiman. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada. 2011.

Slameto. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempegaruhi. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 2013.

Sudjana, Nana. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2009.

Suharsaputra, Menjadi Guru Berkarakter. Bandung: Rrefika Aditama, 2013.

Suparno, Suhaenah. Membangun Kompetensi Belajar. Jakarta: Ddirektoral Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional, 2011.

Supriadi, Didi dan Deni Dermawan. Komunikasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2012.

Suryosubroto B. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta:Rineka Cipta, 2002.

Susanto, Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar, Jakarta: Prenada Media Grup, 2013.

Syah, Muhibbin. Psikologi Belajar. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2008.

Syah, Muhibbin. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Reamaj Rosdakarya, 2009.

Syaiful Bahri Djamarah & Aswan Zain, Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2006.

Syaifurrahman dan Tri Ujati, Manajemen dalam Pembeajaran. Jakarta: PT Indeks, 2013.

Trianto, Mendesain Model Pembelajaran Inovatif- Progresif. Jakarta: Kencana, 2009.

Ukas, Maman. Manajemen-Konsep, Prinsip dan Aplikasi. Bandung: Agnini, 2009.

Wina Sanjaya. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2010.

Published
2017-10-23
How to Cite
Annisa Nidaur Rohmah. (2017). Belajar dan Pembelajaran (Pendidikan Dasar). CENDEKIA, 9(02), 193-210. https://doi.org/10.37850/cendekia.v9i02.106