PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENINGKATKAN AKHLAKUL KARIMAH PESERTA DIDIK

  • Siti Nurmilah Universitas Ibn Khaldun Bogor
  • Fahmi Irfani Universitas Ibn Khaldun Bogor
Keywords: Akhlakul Karimah, Guru, PAI

Abstract

 This study aims to determine the role of Islamic religious education teachers in improving the akhlakul karimah students at SMA Negeri 05 Bogor City. Based on the author's initial observations, at SMA Negeri 05 Bogor City, symptoms were found in the field, including: 1) There were students who had not applied morals in daily life in accordance with Islamic teachings. 2) There are students who lack discipline and violate school rules. 3) There are students who do not maintain good manners during learning. 4) There are still students who do not carry out Islamic teachings when interacting socially. And 5) there are still students who do not present their identity as good Muslims. The method used in this research is descriptive qualitative. data collection procedures by way of observation, interviews and documentation, then analyzed the data by providing an explanation of the role of Islamic religious education teachers in improving student morals. motivators and evaluators.

References

Bunyamin, A., & Akil, M. (2023). Peran Guru Pendidikan Agama Dalam Membina Akhlak Siswa Di MAN Gowa. Journal of Gurutta Education (JGE), 2(2).

Erlinung, N. (2022). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Membentuk Akhlak Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(1), 417–426.

Fadil, K. (2023). Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Peran Guru Dalam Penanaman Sikap Anti Bullying Verbal Dalam Pembelajaran PKN di Sekolah Dasar. 6, 123–133.

Fadil, K., Supriadi, D., & Nurfaidah, H. (2023). Pembiasaan Tadarus Al-Qur’an Sebelum Belajar Dalam Membentuk Akhlakul Karimah Siswa. NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 4(3), 740–754. https://doi.org/10.55681/nusra.v4i3.1447

Farikhin, F., Rofi’ah, S. H., Maghfirah, N. I., Subaidah, & Mufarohah, A. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membina Akhlakul Karimah Siswa (Studi Kasus di Sekolah Dasar Negeri Kepatihan 06 Jember). ICHES: International Conference on Humanity Education and Society, 3(1). https://proceedingsiches.com/index.php/ojs/article/download/228/216

Farisi, A., & Hidayati Murtafiah, N. (n.d.). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Akhlakul Karimah Pada Siswa. https://journal.an-nur.ac.id/index.php/unisanjournal

Fauzi, M. (n.d.). Pemberian Hukuman Dalam Perspektif Pendidikan Islam.

Fiabdillah Rodli. (n.d.). Pembinaan Al-Akhlak Al-Karimah Melalui Aktivitas. Retrieved August 6, 2024, from http://etheses.uin-malang.ac.id/62407/7/210101220022.pdf

Hariani, D., & Bahruddin, E. (2019). Peranan Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlak Siswa Di Sma Negeri 2 Kota Bogor. Jurnal Mitra Pendidikan (JMP Online), 3(5), 747–756.

Kandiri, K., & Arfandi, A. (2021). Guru Sebagai Model Dan Teladan Dalam Meningkatkan Moralitas Siswa. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 6(1), 1–8. https://doi.org/10.35316/edupedia.v6i1.1258

Lubis, N. S. (2022). Pembentukan Akhlak Siswa di Madrasah: Kontribusi Lingkungan Sekolah, Kompetensi Guru, dan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 137–156. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(1).8847

Nuralam, M. A., Milla, N., & Fadil, K. (n.d.). Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal Peran Metode Investigasi Kelompok dalam Meningkatkan Hasil Belajar PAI Siswa Kelas X di SMK Walisongo 2 Depok. https://doi.org/10.47476/reslaj.v6i3.665

Pai, P., Al-Urwatul, S., Jombang, W., & Zahiq, M. (n.d.). Peran Guru Akidah Akhlak Sebagai Upaya Peningkatan Akhlak Siswa.

Paramita. (n.d.). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional Peserta Didik Di Kelas VII SMP Negeri 8 Palopo. Retrieved August 6, 2024, from http://repository.iainpalopo.ac.id/id/eprint/7893/1/skripsi%20paramita.pdf

Purnaningtias, F., Aika, N., Al farisi, Moh. S., Sucipto, A., & Putri, Z. M. B. (2020). Analisis Peran Pendidikan Moral Untuk Mengurangi Aksi Bully Di Sekolah Dasar. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 4(1), 42–49. https://doi.org/10.36379/autentik.v4i1.51

Rinaldi, K. (2022). Penerapan Sanksi Terhadap Siswa/Siswi yang Melakukan Pelanggaran di Luar Sekolah. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(1), 84–94. https://doi.org/10.37339/jurpikat.v3i1.812

Riza Faishol, Muhammad Endy Fadlullah, D. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Motivator Dalam Membentuk Akhlak Siswa Di MTs An-Najahiyyah. Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan (JPPKn), 6(1), 43–51.

Safitri, A. (2021). Penanaman nilai-nilai akhlakul karimah siswa di sekolah menegah pertama negeri 22 kota bengkulu.

Sahuri, M. S. (2022). A Strategi Guru PAI Membentuk Karakter Religius Peserta Didik di SMP Al Baitul Amien Jember. IJIT: Indonesian Journal of Islamic Teaching, 5(2), 205–218. https://doi.org/10.35719/ijit.v5i2.1555

Warasto, H. N. (2018). Pembentukan Akhlak Siswa. Jurnal Mandiri, 2(1), 65–86. https://doi.org/10.33753/mandiri.v2i1.32

Published
2024-08-08
How to Cite
Siti Nurmilah, & Fahmi Irfani. (2024). PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENINGKATKAN AKHLAKUL KARIMAH PESERTA DIDIK. Rihlah Review: Jurnal Pendidikan Islam, 2(02), 36-44. https://doi.org/10.37850/rihlah.v2i02.786