Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru terhadap Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Fiqih
Abstract
This study aims to determine the teacher's pedagogic competence in learning fiqh, to determine the implementation of learning evaluation in fiqh subjects, and to determine the effect of teacher pedagogic competence on the implementation of learning evaluation in fiqh subjects. Correlative Quantitative Research. The population in this study was 14 students and became the overall sample. Data collection using questionnaires and documentation. The data analysis technique used is Product Moment correlation. The results of this study indicate that based on data analysis of variables (X=85%) and (Y=82%). Then statistical calculations using the Product Moment correlation formula obtained significant results, namely (r count > r table 0.673 > 0.532) so that it can be said that there is an influence of pedagogic competence on the implementation of learning evaluation in fiqh lessons.
References
Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, Suharsimi. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan. Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Asrul, Ananda Rusydi, dkk. (2014). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Citapustaka Media.
Depdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Febriana, Rina. (2019). Evaluasi Pembelajaraan. Jakarta: Sinar Grafika Offse.
Hatta, M. (2018). Empat Kompetensi Untuk Membangun Profesionalisme Guru. Sidoarjo : Nizamia Learning Center.
Heri, Gunawan. (2014). Pendidikan Islam. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Isjoni. (2006). Gurukah Yang Dipersalahkan? Menakar Posisi Guru Di Tengah Dunia Pendidikan Kita. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Iyus, dkk. (2015). Al-Qur’an Cordoba.. Bandung: CORDOBA Internasional-Indonesia.
Mulyasa. E. (2017). Standar Kompetensi Sertifikasi Guru. Cet Ke-1. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nurjan, Syarifan. (2015). Profesi Keguruan: Konsep dan Aplikasi. Cet. Ke-1. Yogyakarta : Penerbit Samudra Biru.
Uber Nur. (2013). Mendidik Anak Dalam Kandungan. Jakarta: Gerna Insan Press.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. (2013). Tentang standar Penilaian Pendidikan Nomer 16-88 tahun 2013.
Purwita, Rahayu Fiska. (2015). Penguasaan Kompetensi Pedagogik Guru Mata Pelajaran Produktif Kompetensi Keahlian Administrasi Perkantoran Dalam Pengelolaan Kegiatan Belajar Mengajar di SMK Nasional Sidareja, Cilacap. Skripsi S-1. Universitas Negeri Yogyakarta.
Abdul, Qodir. (2017). Evaluasi dan Penilaian Pembelajaran. Yogyakarta: K-Media.
Ramayulis. (2005). Metodologi Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Sugiyono. (2015). Metode penelitian pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supiana. (2020). Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Di SMA Negeri 2 Pare Pare. Skripsi. S-1. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Pare Pare. diakses dari: repository.iainpare.ac.id. pada tanggal 04 Juni 2022.
Syaiful, Bahri. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Tentang System Pendidikan Nasional Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. 2004. Semarang: Aneka Ilmu.